Elke website heeft één of meerdere doelen. In een webshop draait alles om de verkoop, maar op een doorsnee bedrijfswebsites is het allerbelangrijkste om potentiële klanten contact te laten opnemen; via een contactformulier of door een telefoontje. In onlinemarketingjargon is een behaald doel een conversie. Zonder conversie geen nieuwe klanten. Dus hoe kan je de verkoopkracht van je website verhogen?
Tips voor een hogere conversie
Er zijn ontelbare technieken die je kunt inzetten om de conversiekracht van een website te verhogen. Door de jaren hebben we op ons blog talrijke tips en trucs gedeeld, zoals:
- Betere waardering van je webshop? Verhoog het aantal (sub)categorieën
- Meer nieuwsbriefinschrijvingen door slimme overtuigingstechniek
- Conversie tips ter verbetering van het bestelproces
- Uitgestelde verkoop: een nieuwe bron van inkomsten voor webshops
- De drie drempels van online shoppers
Maar in dit artikel wil ik geen nieuwe tip of techniek toevoegen aan de lange rij met conversietips die we tot nu toe hebben gedeeld. Ik wil een belangrijk inzicht delen. Niet alle tips zijn één op één te kopiëren naar je website en doelgroep. Je moet de tips zien als een leidraad… voor eigen onderzoek! Gebruik de tips ter inspiratie, maar tests ze altijd op uw eigen website. Dit kan met A/B-testen.
Conversie-optimalisatie: gebruik A/B-testen
Met A/B-testen kun je testen of de tips, verkooptrucs en psychologische verleidingstechnieken ook gunstig zijn voor de verkoopkracht van jouw site. Bij een A/B-test wordt een aanpassing gedaan aan de website, een verkooptruc wordt bijvoorbeeld toegevoegd in een tekst, waarna de helft van de websitebezoekers deze te zien krijgt. De andere helft krijgt de originele versie van de website te zien. Ondertussen wordt gemeten of de aangepaste of originele versie van de website tot de hoogste conversie leidt.
Voorbeeld A/B-test:
De bestelbutton is een belangrijk element in een webshop om te testen. Deze knop moet immers onbewust aansporen om over te gaan tot aankoop. In een A/B-test worden 2 versies van een bestelknop gemaakt, bijvoorbeeld een groene en een oranje. Met conversie optimalisatie software wordt random bepaald of een websitebezoeker een groene of een oranje knop ziet. Ook houdt de software bij of een bezoeker wel of niet een bestelling plaatste en welke kleur knop deze bezoeker zag. Wanneer de software een significante winnaar heeft, wordt getoond welke knop het hoogste rendement behaalt. Uiteraard is dan de volgende stap om deze bestelknop in de webshop te implementeren, omdat deze de verkoopkracht van de website duidelijk verhoogt.
Door een site stap-voor-stap te testen en te verbeteren wordt deze optimaal ingericht en zal je verkoop optimaliseren.
Wilt u klantenmagneet maken van uw site?
Bent u benieuwd hoeveel extra business conversie-optimalisatie voor u kan opleveren?
» Lees dan meer over conversie-optimalisatie
>>Forresult internet marketing
Geplaatst in: