Een goed contactformulier is de sleutel naar een succesvolle website. Het formulier moet uitnodigend zijn om in te vullen en een goede flow hebben. Alleen dan willen websitebezoekers de moeite nemen het in te vullen. Want laten we eerlijk zijn, niemand houdt ervan om een formulier in te vullen. Ik niet. En jij waarschijnlijk ook niet. Het zal je dan niet verbazen dat een webformulier doorgaans de conversiekiller van een website is. Het is dé plaats waar geïnteresseerde bezoekers toch afhaken in plaats van zich kenbaar te maken aan je. In dit artikel bespreek ik de drie grootste conversiekillers van contactformulier en hoe je deze oplost.
Conversiekiller 1: te veel velden
Over het algemeen geldt: hoe minder (verplichte) velden een webformulier heeft, des te vaker hij wordt ingevuld. Denk maar eens hoe jij zelf reageert op superlange formulieren. Ontneemt je dat ook de zin om hem in te vullen? Onthoud dat gevoel als je zelf een (contact)formulier opzet voor op je site. Minimaliseer het aantal vragen en velden die verplicht ingevuld moeten worden.
Alternatief: heb je om welke reden dan ook tóch een formulier met veel velden? Probeer de vragen onder te brengen in categorieën zodat het prettiger invult. Ook kun je deze groepen vragen verdelen in verschillende stappen (pagina’s). Dit komt minder intimiderend over.
Conversiekiller 2: onduidelijke foutmelding
Er is niets vervelender dan een foutmelding krijgen nadat je een formulier hebt ingevuld. Op het moment dat je klaar denkt te zijn wordt je flow onderbroken. Je moet gaan zoeken waarom je bericht niet is verstuurd.
Markeer dus duidelijk de plek waar het formulier verkeerd is ingevuld, bijvoorbeeld met een rood kader er omheen.. Leg duidelijk uit wat er verkeerd is gegaan. Als de bezoeker bijvoorbeeld het postcode-veld verkeerd heeft ingevuld, zeg dan meer dan “dit veld is verkeerd ingevuld”. Leg uit hoe het dan wél ingevuld moet worden. Bijvoorbeeld met een spatie tussen de letters en cijfers en toon een voorbeeld van de juiste manier van invullen.
Conversiekiller 3: mobiel en tablet onvriendelijk
Steeds meer mensen bezoeken websites via hun smartphone of tablet. Wij hebben opdrachtgevers waar zelfs al 70% van de websitebezoekers de site bekijkt op tablet of smartphone. Logischerwijs is het van groot belang dat je website ook op kleinere schermen juist en werkend wordt weergegeven. Dit klinkt heel logisch, maar toch gaan veel bedrijven hier de mist in. Dat je een overzichtelijk en goed werkend formulier op de desktop-versie van je site hebt, betekent niet dat dit ook geld voor tablet- en smartphone weergave. Controleer dit dus vandaag nog. Alleen dan weet je zeker of je geen opdrachten, bestellingen en andere conversies misloopt.
Conclusie
Maak topprioriteit van de conversie-optimalisatie van je webformulieren, omdat je dan gegarandeerd meer rendement uit je website zal halen. Bij ForResult doen we dit dagelijks (mobiel vriendelijk maken van sites en conversie-optimalisatie van formulieren), dus als je hulp nodig hebt hoef je alleen maar te mailen of bellen.
Geplaatst in: