Als een website te weinig verkoop oplevert moet je hem aanpassen. Dat is een no-brainer. Maar de strategieën die je hiervoor kan gebruiken lopen nogal uiteen. In dit artikel vertel ik waarom veel online marketeers conversie-optimalisatie compleet verkeerd aanpakken en leg ik uit wat ze wel hadden moeten doen.
Methodes voor website-optimalisatie
Er zijn twee manieren waarop je een website kan verbeteren:
- Pas gewoon alles aan waarvan je denkt dat het invloed heeft op je verkoop. Laat je leiden door je onderbuikgevoel en hoop dat de aanpassingen je meer verkoop oplevert.
- Analyseer welke pagina’s slecht presteren; waar lekt je website bezoekers? Als je weet waar het probleem zit, kun je de knelpunten op deze pagina’s achterhalen. Hierbij moet je gaan graven in de motieven van websitebezoekers: waarom haken ze af? Hiervoor gebruik je o.a. webstatistieken, heatmaps, clickmaps en kennis van consumentenpsychologie. Deze analyses helpen je te achterhalen waarom bezoekers je site verlaten en hoe je dit kan bijsturen.
Het is logisch dat de tweede aanpak een stuk doelgerichter en succesvoller is dan de eerste methode. Toch gebruikt het overgrote deel van de online marketeers de eerste aanpak. Het zal je verbazen hoeveel grote, bekende bedrijven dit nog steeds doen! Hierdoor lopen ze veel omzet mis.
Wil jij je website laten optimaliseren door professionals? Klik dan hier.
Je site zomaar aanpassen is geen garantie voor succes
Misschien heb ik je alovertuigd, misschien niet. Lees vooral verder als je je afvraagt waarom ik voorstander ben van de tweede optimalisatiemethode. Met een voorbeeld zal ik toelichten dat een hele reeks veranderingen aan de site doen geen garantie is voor succes. Waarom is dat zo?
- Als je lukraak je site verandert, maak je tientallen en misschien wel honderden (kleine) aanpassingen. Het gevolg is dat je alleen het conversiepercentage vóór de wijzigingen kan vergelijken met het percentage ná de aanpassingen. Je kan dus wel aflezen of de site meer of minder verkoop oplevert. Je zal nooit weten waarom de conversie gestegen of gedaald is. Bij een stijging komt dit goed uit maar bij een daling weet je de oorzaak niet. Je zal nooit kunnen achterhalen welke conversiekillers je hebt toegevoegd aan de website. Deze methode zal je helaas eerder problemen opleveren dan winst.
- Een tweede probleem met een opfrisbeurt van je site is uit te leggen aan de hand van een simpel rekensommetje. Bij het updaten van je site maak je heus wel een aantal positieve wijzigingen die voor meer conversie zullen zorgen. Je zal ook conversiekillers toevoegen zonder dat je het doorhebt. Hierdoor wordt spannend hoe de balans uitvalt.
- Zijn de positieve aanpassingen krachtiger dan de negatieve? Als je pech hebt slaat de balans door naar de verkeerde kant, waardoor je eindigt in de min qua verkoop. Dan heb je alweer een moeilijk oplosbaar probleem, omdat je niet weet welke aanpassingen voor welk effect zorgen.
Wil je meer verkoop behalen via jouw site?
Levert jouw website te weinig verkoop op? Beheers dan de drang om alles aan te passen. Kies voor de professionele aanpak: laat specialisten de probleempagina’s en knelpunten vaststellen. Pas daarna komen concrete veranderingen aan je site in beeld. Als je het helemaal netjes wilt doen gebruik je A/B-testen (of andere testen) om het effect van een aanpassing te meten. Hierover zal ik in een volgend artikel meer vertellen, omdat deze aanpak zorgt gegarandeerd voor meer conversie en dus meer verkoop.
Wil jij meer verkoop behalen via je website? Wij helpen je hier graag bij. Lees meer over onze conversie-optimalisatie oplossing en ons team van experts.
Tags:
conversie conversie tips conversie verbeteren conversie webshop conversie website conversie webwinkelGeplaatst in: