E-mailmarketing is voor veel MKB eigenaren een onmisbaar kanaal om met klanten een relatie op te bouwen en de verkoop een boost te geven. Door de lage kosten en de eenvoudigheid waarmee je de lezer persoonlijk kunt benaderen, behoren nieuwsbrieven tot de inbound marketing strategie van veel bedrijven.
Dagelijks worden dus continu nieuwsbrieven verstuurd. Hoe zorg je er in 2018 voor dat juist jouw e-mail opvalt? Of beter, hoe presteren jouw e-mails überhaupt?
Natuurlijk heb je je eigen statistieken en gegevens verzameld, maar zou het niet handig zijn om te weten te komen hoe jouw e-mailcampagnes vergeleken met de concurrentie presteren? Dit helpt je enorm bij het inschatten of je nieuwsbrieven nog wel wat werk kunnen gebruiken of dat het met jouw strategie eigenlijk best prima gaat.
Om je meer context te geven hebben wij van Newsletter2Go dit jaar wederom ons e-mail branche benchmark onderzoek uitgebracht. In dit branche e-mail onderzoek kijken we naar miljoenen e-mails en analyseren we de openratio, klikratio, CTR, bounceratio en afmeldratio van bedrijven werkzaam in 29 verschillende branches.
Waar keken we precies naar?
Voor de evaluatie van een e-mailmarketing strategie zijn een aantal cijfers belangrijk, namelijk:
Openratio: Het percentage ontvangers dat een e-mail heeft geopend, ofwel op basis van het totaal aantal verzonden, of het totaal aantal daadwerkelijk afgeleverde e-mails. Wanneer elke ontvanger slechts één keer geteld wordt, is dit de unieke openratio (die gebruikten we in het e-mail branche benchmark onderzoek). De totale openratio en de unieke openratio resulteren in de openingen per ontvanger.
✏ Openratio berekenen:
Unieke openingen : (aantal ontvangers – bounces) * 100
Klikratio: Het percentage ontvangers dat op een link in een e-mail heeft geklikt. Hier tel je wederom alle kliks of slechts één klik per ontvanger (wij gebruiken de unieke klikratio).
✏ Klikratio berekenen:
Kliks : (aantal ontvangers – bounces) * 100
Click through rate (CTR): Het percentage ontvangers dat na het openen van de e-mail op een link heeft geklikt. Deze waarde helpt om de klikratio beter in verhouding met de openratio te beoordelen.
✏ CTR berekenen:
Klikkende ontvangers : openende ontvangers * 100
Afmeldratio: Het percentage nieuwsbrief lezers dat zich heeft afgemeld.
✏ Afmeldratio berekenen:
Afmeldingen : (aantal ontvangers – bounces) * 100
Bounceratio: Het aandeel mislukte leveringen van het totaal aantal ontvangers. Hierbij onderscheiden we hard bounces (permanente leveringsproblemen) en soft bounces (tijdelijke leveringsproblemen). Spam bounces worden ook in de bounceratio meegeteld.
✏ Bounceratio berekenen:
Bounces : aantal ontvangers * 100
En dit waren de uitkomsten…
Voor het e-mailmarketing branche benchmark onderzoek keken we naar maarliefst 362.984.425 e-mails in 29 branches die via Newsletter2Go tussen 30.06.2017 tot 30.06.2018 verzonden waren. De analyse was uiteraard anoniem.
Dit zijn de 29 branches:
Advies Architectuur Bouw Computer & elektronica Detailhandel Dienstverlening E-commerce Educatie Entertainment & evenementen Financiële sector | Foto & video Gezondheidszorg Hobby’s Huis & tuin Kunst Landbouw Marketingagenturen Media & uitgeverijen Muziek Onroerend goed | Pers Reclamebureaus Reizen & transport Restaurants Schoonheidssector Sport Telecommunicatie Verenigingen Verzekeringen |
Net zoals vorig jaar zagen we dit jaar ook weer interessante cijfers voorbij komen. Zo had met 33,50% heeft de foto en video branche veruit de beste openratio, een verschil van 6,94% ten opzichte van het branche overschrijdende gemiddelde. En welke e-mails het minst goed geopend werden? E-commerce, met een percentage dat bijna 10% onder het gemiddelde lag.
De resultaten in detail onder de loep
Openratio
🏆 Met 33,59% pronkt de branche foto & video wederom met de hoogste openratio.
😢 E-commerce heeft zich weliswaar verbeterd sinds vorig jaar, maar heeft nog steeds de laagste openratio van 16,34%.
Klikratio
🏆 De branche hobby’s maakt indruk met een klikratio van 2,26%
😢 Maar de computer & elektronica branche moet nog even aan hun e-mail sleutelen, hier ligt de klikratio bij slechts 2,26%. Vorig jaar nam de branche verzekeringen de laatste plek in beslag.
Click through rate
🏆 De CTR heeft een branchegemiddelde van 15,38%, maar in de branche media & uitgeverijen is dit percentage zo’n 8% hoger.
😢 De schoonheidssector moet nog even oefenen met motiverende call to action buttons, hier ligt de CTR zo’n 6% onder het totale branchegemiddelde.
Afmeldratio
🏆 De branche pers is de winnaar met een lage afmeldratio van 0,12%.
😢 In de branche onroerend goed is de afmeldratio het hoogst met 1,11%.
Bounceratio
🏆 De branche pers heeft ook nog eens de laagste bounce ratio — gevolgd door e-commerce. De verklaring hiervoor is dat veel e-commerce nieuwsbrief lezers tegelijkertijd klant zijn (of waren). Hierdoor zijn er weinig onjuiste e-mailadressen.
😢 De hoogste afmeldratio behoort tot de branche bouw, met zo’n 6,28%.
Conclusie
En, hoe zijn uw statistieken uitgevallen? Presteren uw e-mails op sommige vlakken beter? Of is juist het tegenovergestelde waar? Mochten uw cijfers lager uitvallen, geen nood! Uw e-mailcampagnes kunnen makkelijk geoptimaliseerd worden. Zo verhoog je de openratio door met het onderwerp te A/B-testen. Hoe persoonlijker en relevanter het onderwerp, hoe groter de kans dat de ontvanger de mailing zal openen.
De klikratio wordt beïnvloed door de inhoud en vormgeving van een nieuwsbrief — denk aan opvallende call to action knoppen en een goede balans tussen tekst en afbeeldingen.
En zo kun je nog veel meer strategieën gebruiken om uw campagnes succesvoller te maken (hint: deze verraden we in het onderzoek).
Download het volledige e-mailmarketing branche benchmark onderzoek 2018 en start direct met vergelijken!
Bio: Megan werkt als Online Marketing Manager Nederland bij e-mailmarketing software Newsletter2Go — uw alles in één pakket voor het maken, verzenden en analyseren van professionele nieuwsbrieven en geautomatiseerde campagnes en autoresponders.
Geplaatst in: