ForResult – online marketing partner

Één factor, belangrijkste voor conversie?

Hoe verhoog ik de conversie van mijn website? Ecommerce ondernemers snappen maar al te goed dat hun conversiepercentage uiteindelijk hun winst of verlies bepaalt. Maar het gaat helemaal mis! De zelfbenoemde CRO (comversion rate optimizing) experts slaan vaak de plank totaal mis. Gelukkig is de oplossing dichterbij dan je denkt!

Welke kleur knop?

Veel conversie optimalisatie begint met testen van de kleur van een knop. “Welke kleur zorgt voor meer conversies?”. Gevorderden gaan door naar wijzende personen, knop teksten, formuliertjes, etc etc. Maar vaak wordt vergeten wat voor het grootste gedeelte je conversie bepaalt. Wat daadwerkelijk de bezoekers aanzet tot kopen. Laat ik het op een kladje zetten voor je.

Het conversieverhaal van een kladje

Laatst werd er een stukje papier verkocht. Daar had iemand wat woorden op gekrabbeld. Je zou het nog niet willen hebben met geld toe.

Hoewel, er stond een songtekst op. Dat maakte het wel leuk. Ik kan je vertellen dat het 90 grams, gelinieerd papier was, met blauwe pen beschreven. Maar dat maakt het niet gewild.

Ohja, de tekst die erop stond was van ‘We are the champions’. Dat is wel leuk. Misschien ook leuk te weten dat het handschrift van ene Farrokh Bulsara blijkt te zijn. En dat weetje doet sommigen uit hun stoel springen.

Als ik je vertel dat die man bekend stond als Freddie Mercury van de band Queen. Bam! Dan wordt het vodje ineens een zeer waardevol item met historische waarde. Voor een goede prijs zou zelfs jij dit stukje papier wel willen kopen.

geschreven tekst voor conversie

De juiste informatie leidt tot conversie

Om klanten te laten converteren op je website moet je vooral bezig zijn met de informatie die je ze verschaft. Welke informatie hebben ze nodig om over te kunnen gaan tot een conversie? Wat is daarin belangrijk, en wat brengt ze verder weg van die conversie?

Irrelevant voor je conversie

Dat ik vertel over 90 grams papier en de inktkleur, dat is totaal irrelevant voor dit stuk papier. Sommige informatie kan je dus beter weglaten of wegstoppen als je wilt dat je klant tot aankoop over gaat.

De kunst van conversie

Het zit hem niet in knopkleuren, maar in de informatie die je communiceert. Als die relevant is en jouw aanbod woest aantrekkelijk maakt, dan heb je de hoogste kans op een conversie.
Soms is dit tekst, soms is het hoogwaardig fotomateriaal, maar altijd is het een voor je klant relevante bron van informatie.

Content is king!

De content op je website bepaalt dus voornamelijk jouw conversie. Niet je webdesign en niet de kleuren van knoppen. Bespaar dus juist NIET op de content, maar steek daar aandacht en liefde in. Dan volgt een hoger conversiepercentage als beloning!

AI of conversie?

Als je jezelf afvraagt of ChatGPT niet voortaan al je productteksten kan schrijven. Dan is de vraag wie jouw klanten beter kent. Wat is er wel of niet relevant voor jouw klant? Ik denk dat jij dat betermoet kunnen bepalen dan een AI-taalmodel. Maar wie weet verandert dit ook in de komende maanden.

Over de auteur

Jorik Heins, CEO Forresult

Online business optimizer met meer dan 10 jaar ervaring. Directeur van Forresult (voormalig Marketingman BV).Heeft veel kennis van persuasion design, conversie-optimalisatie en webpsychologie. Jorik kan jouw online business een succes maken!

Geplaatst in:

 

Maak kennis met ForResult!

Graag leren we jou kennen. Vertel ons wat jij wilt bereiken. Dan geven we je sowieso een aantal bruikbare tips. Wil je een demo van ons syteem, wil je een prijsopgave, heb je specifieke vragen?  Laat het ons weten. Ons team staat voor je klaar!

Neem direct contact op