De moraal van dit verhaal wordt: houd het simpel. Je moet niet teveel informatie geven en een product niet teveel producteigenschappen toebedelen, want anders blokkeert het brein van consumenten. En dit kan nogal negatieve gevolgen hebben voor de verkoop van je product. Lees hier hoe de hersenen van consumenten werken (en vastlopen) bij het krijgen van productinformatie.
Een voorbeeld:
Je staat in de winkel en je wil tandpasta kopen. In het schap liggen tientallen tubes tandpasta met allemaal ‘geweldige’ productclaims. De ene tandpasta voorkomt gaatjes, de andere maakt je tanden witter en de derde tandpasta zorgt voor beide. Welke tandpasta pak je?
Uit onderzoek is gebleken dat consumenten geloven dat eenvoudige producten kwalitatief beter zijn dat meer complexe producten. Onderzoekers toonden aan dat mensen die denken dat de tandpasta die enkel je tanden witter maakt dat beter doet dat een tube tandpasta die claimt dat hij je tanden witter maakt én gaatjes voorkomt. Zelfs als er geen enkel objectief bewijs is dat tanden witter maken en gaatjes voorkomen niet samen kan gaan, blijven mensen er van overtuigd dat de kwaliteit van de tandpasta die beide doet minder is. De werking van de tandpasta zou zijn kracht moeten ‘delen’ tussen gaatjes voorkomen en het witter maken van de tanden. Pas als het product veel hoger geprijsd is én meer kenmerken heeft (witter maken tanden, gaatjes voorkomen én zorgt voor een frisse adem), dan geloven mensen dat het product van goede kwaliteit is.
Kortom: houd het simpel, dan verkoop je meer!
Tags:
consumentengedrag consumentenpsychologie conversie conversie tips conversie verbeteren conversie webshop conversie website conversie webwinkelGeplaatst in: