Binnen een e-commerce omgeving is het cruciaal om helder te communiceren, want voor de meeste consumenten is een online betaling toch een beetje spannend. Helaas is het wantrouwen van de consument terecht. Er worden nog steeds flinke fouten gemaakt bij online betalingen. Zelfs door grote partijen zoals ABN AMRO.
Onduidelijke button zorgt voor verwarring in ABN AMRO betaalsysteem
Veel webshops werken met het betaalsysteem van ABN AMRO. Daar zit echter een fout in die voor aanzienlijke verwarring kan leiden bij consumenten. Zodra de bestelling is voltooid kom je op onderstaand scherm. Door op OK de klikken keer je terug naar de webwinkel, waarbij verschijnt dat de order correct is afgehandeld. Maar als je op de onderste button in het scherm klikt, Terug naar de webwinkel, gebeurt er iets onprettigs.
Bestelling geannuleerd na het klikken op Terug naar webwinkel?
De button Terug naar webwinkel suggereert dat je na het klikken terugkeert naar de webwinkel. Maar niks is minder waar. Als je op de knop Terug naar webwinkel klikt, dan krijg je een melding dat de betaling is geannuleerd! Dat was niet de bedoeling, zal iedereen verschrikt denken. Als je je rekening controleert zie je dat het orderbedrag wél is afgeboekt. Het lijkt er dus op dat je hebt betaald en daarna je bestelling is geannuleerd. Dit zal voor de doorsnee persoon flinke stress opleveren. Zeker wanneer direct je naar de webwinkel belt en deze aangeeft dat er geen betaling binnen is gekomen. Het lijkt er op dat je geld is verdwenen.
Gelukkig hebben we goed nieuws. Door het drukken op de Terug naar de webwinkel button is de bestelling niet geannuleerd. De betaling is overkomen, maar het duurt even voordat dit ook zichtbaar is bij de webwinkel. Toch zorgt hier één verkeerde knop voor een hoop ellende. Dit kan eenvoudig worden voorkomen door de button te verwijderen of er een andere tekst op te plaatsen!
ForResult heeft de fout gemeld bij ABN AMRO
Voor de zekerheid hebben we de ABN AMRO en hun technische partner Ogone deze onzorgvuldigheid medegedeeld. Voor webshop eigenaren is te hopen dat het snel wordt hersteld, voordat ze de hele dag aan de telefoon hangen met bezorgde consumenten die denken dat hun bestelling is geannuleerd!
= Update 15.00 uur =
Ogone heeft contact met ons opgenomen om aan te geven dat ze in overleg met ABM AMRO het probleem hebben opgelost.
Geplaatst in: