Twee weken geleden gaven we een drietal tips voor het krijgen van sitelinks in je Google zoekresultaten. Sitelinks zijn de links die onder een zoekresultaat in Google verschijnen, en die verwijzen naar relevante subpagina’s van de betreffende site. Misschien is het jou al gelukt sitelinks te krijgen voor een zoekresultaat van een site, maar wil je graag dat Google andere sitelinks toont dan de links die er nu staan. Lees hier alles over hoe je instelt welke sitelinks wel of niet getoond worden in Google.
Evenals de vraag óf Google sitelinks vertoont bij het zoekresultaat van jouw site, heb je ook geen directe invloed op de sitelinks die er getoond worden. Het is echter wel mogelijk om de kans te verlagen dat Google sitelinks toont die jij onjuist of ongepast vindt. Hoe? Door de ‘ongewenste’ sitelink-URL’s voor jouw site te verlagen. Het enige dat je hiervoor nodig hebt, is een Google Webmaster Tools-account voor jouw site. Om een sitelink-URL te verlagen, ga je als volgt te werk:
- Open Google Webmaster Tools voor de website waarvoor je graag de sitelinks wilt instellen.
- Klik bij Siteconfiguratie op Sitelinks.
- Geef in het vak Voor dit zoekresultaat de URL op van de pagina waarvoor je een bepaalde sitelink-URL niet wilt weergeven. Dit is dus de pagina waarop bezoekers terecht komen wanneer ze op de betreffende sitelink klikken.
- In het vak Deze sitelink-URL verlagen geef je de URL op van de sitelink die je wilt verlagen. Vervolgens klik je op Degraderen. De verlaagde sitelink-URL verschijnt in het overzicht met Degradaties dat eronder te zien is.
Let op: het hulpprogramma voor het verlagen van sitelinks is hoofdlettergevoelig. Het is dus belangrijk dat je precies de juiste URL’s invoert. Na het verlagen van een sitelink kan het enige tijd duren voordat de wijzigingen ook zichtbaar worden de Google zoekresultaten.
Google sitelinks maken de zoekresultaten voor jouw site opvallender en aantrekkelijker, waardoor er meer mensen naar je site doorklikken. Zorg er dus voor dat je 1) sitelinks krijgt bij de zoekresultaten voor belangrijke zoekwoorden, en 2) dat Google de meest relevante sitelinks weergeeft.
Tags:
google ranking hoog in google SEO seo optimalisatie seo tips zoekmachine optimalisatie zoekresultaatGeplaatst in: