Ken je de sitelinks van Google al? Sitelinks zijn links die onder een zoekresultaat worden getoond, en die naar subpagina’s van de betreffende website verwijzen. Gebruikers kunnen zo sneller de informatie vinden waarnaar zij op zoek zijn. Maar ook als je een webshop of website hebt, kun je met sitelinks je voordeel doen. Worden bij jouw zoekresultaten sitelinks getoond, dan profiteer je doorgaans van een hogere doorklikratio, meer verkeer én meer conversie. Het is dus zeker de moeite waard om aandacht te besteden aan sitelinks! Lees hier hoe je sitelinks krijgt voor jouw site.
Sitelinks vs. rich snippets
Eerder schreven we al over rich snippets, oftewel de extra informatie die bij een zoekresultaat in Google verschijnt. Sitelinks lijken hier wel wat op, aangezien ook zij de organische zoekresultaten ‘verrijken’. Toch is er een belangrijk verschil: rich snippets kunnen door de gebruiker zelf worden ingesteld, sitelinks niet. Google bepaalt of het tonen van sitelinks relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Is dit het geval, dan selecteert ook Google welke links onder je zoekresultaat worden getoond.
Verhoog de kans op sitelinks
Hoewel Google uiteindelijk beslist of er sitelinks bij jouw zoekresultaat verschijnen, kun je zelf wel de kans verhogen dat dit gebeurt. Dit doe je door in ieder geval op de volgende punten te letten.
1. Hoge autoriteit van je site
Alleen de bovenste zoekresultaten maken kans om sitelinks te krijgen. Zorg er dus voor dat jouw website op één of meerdere (relevante) zoekwoorden bovenaan in Google staat. Lees ook onze tips voor een hoge Google positie.
2. Goede interne linkstructuur
Mede op basis van je interne links stelt Google vast welke pagina’s van je site het meest belangrijk zijn (en dus welke pagina’s een sitelink krijgen). Zorg dus dat je veel links plaatst naar je meest relevante pagina’s en gebruik hiervoor bondige, informatieve ankerteksten.
3. Hoge doorklikratio
Google zal eerder sitelinks toekennen aan een site waarnaar gebruikers vaak doorklikken in de zoekresultaten. Verhoog de doorklikratio met goede zoekmachinetitels en –beschrijvingen, vooral bij de homepagina.
Wanneer Google jouw site ‘beloont’ met sitelinks bij zoekresultaten, dan kun je zelf beïnvloeden welke links er wel of niet worden getoond. In deel 2 van dit artikel (verschijnt volgende week) lees je hoe je dit doet.
Tags:
zoekresultatenGeplaatst in: