Sinds de Google Panda update kan niemand er meer omheen: Google let ook op de kwaliteit van websites. Een nieuwe update onderstreept dit nogmaals. Google beoordeelt nu ook de lay-out van websites. Welke gevolgen dit heeft voor je website, lees je in dit artikel.
Waar het vroeger voornamelijk ging om de inhoud van de pagina, kijkt Google nu ook naar de lay-out van websites. Dit is niet verrassend, want Google had al eerder aangegeven dat ze de strijd aangaan tegen websites met lage kwaliteit voor gebruikers. De nieuwe update helpt sites van hoge kwaliteit beter te onderscheiden van sites met slechte kwaliteit. Maar waar kijkt Google naar?
Wat vindt Google slecht webdesign?
Uiteindelijk draait het allemaal om een positieve gebruikservaring voor websitebezoekers. Dit geldt voor de hele website, maar ook specifiek voor het webdesign. Google kijkt bij de lay-out voornamelijk naar alles boven de vouwlijn. Vind je daar direct de belangrijkste content, wat logisch zou zijn, of staat het vol met advertenties of banners? Wanneer het tweede het geval is, heb je mogelijk een probleem. Hier richt de Google algoritme-update zich namelijk op.
Wat zijn de gevolgen van de Google update?
Waarschijnlijk zal minder dan 1% van de websites de gevolgen van deze update voelen, aldus Google. Doorgaans zijn (affiliate) sites met veel banners en advertenties boven de vouw niet gebruiksvriendelijk, dus zal Google ze lager plaatsen in de zoekresultaten. Uiteraard houdt Google er rekening mee dat het tonen van enkele advertenties en banners boven de vouwlijn normaal is. Sites die dit op een gebruiksvriendelijke manier toepassen, hoeven dus niet te vrezen voor hun positie in Google. Sites die draaien om de advertenties zullen binnenkort wél de effecten van de update ondervinden. Wat mij betreft geheel terecht, want complete advertentiesite hebben geen meerwaarde voor de gemiddelde bezoeker.
Tags:
google ranking Google update hoog in google SEO seo optimalisatie seo tips zoekmachine optimalisatieGeplaatst in: