Bij ForResult hebben we direct getest en nagedacht over de impact van kunstmatige intelligentie (AI) op SEO en content marketing. Je hebt het vast voorbij zien komen dat AI enorm bereikbaar is geworden. Veel AI-tools zijn beschikbaar om vragen te stellen, afbeeldingen te maken, maar ook om tekstuele content te maken. Maar wat betekent dit precies voor SEO en content marketing? Wat zijn de voordelen en mogelijke uitdagingen die gepaard gaan met het gebruik van AI in deze context? In dit artikel beschrijven we onze visie.
Hoe goed is AI in het schrijven van een SEO geoptimaliseerde tekst?
Nou heb ik mijzelf er al even in verdiept, maar waarom niet even navragen bij de OpenAI. Het antwoord… verbazingwekkend interessant:
“De precieze mate waarin AI in staat is om een SEO geoptimaliseerde tekst te schrijven, is afhankelijk van verschillende factoren. Enerzijds is het belangrijk om te benadrukken dat AI in staat is om zeer snel grote hoeveelheden data te verwerken en te analyseren, wat bijvoorbeeld kan helpen bij het identificeren van relevante zoekwoorden en het bepalen van de juiste zoekwoorddichtheid. Anderzijds is het echter ook belangrijk om te benadrukken dat AI op dit moment nog steeds beperkt is in haar creativiteit en het vermogen om complexe gedachten en ideeën uit te drukken. Dit betekent dat, hoewel AI zeker kan helpen bij het optimaliseren van een tekst voor SEO doeleinden, het in veel gevallen toch nodig zal zijn om menselijke redacteuren in te schakelen om de tekst te schrijven en te polijsten.”
Vervangt ChatGPT het schrijven door SEO specialisten?
Zoals ChatGPT zelf al beschreef is zoekmachine optimalisatie meer dan alleen de tekst. Het is belangrijk dat ook de techniek en autoriteit van een website of webshop op orde is om te scoren in Google. Wel zorgt het gebruik van AI voor het schrijven van SEO-teksten voor een grote impact. Niet in de manier waarop je succesvol SEO inzet, maar wel wanneer een tekst echt SEO-proof is.
Door AI geschreven content betekent:
- Veelal correcte spelling
- Zinsopbouw is “ok”, maar niet altijd goede grammatica
- Nog geen duplicate content gevonden
- Biedt je inspiratie voor te schrijven teksten
- Ondersteunt je in het schrijfproces
- Menselijke touch mist
- Kans op “keyword stuffing”
Waarom ChatGPT (nog) geen SEO-proof teksten schrijft
Even terug in de tijd… Jaren geleden schreef je een tekst waar je zoekwoorden in zette en hop, je stond bovenaan in Google. Je werd gevonden omdat je wist (en had verwerkt) wat de behoefte was van de zoeker. Die insteek en aanpak is nog steeds niet gewijzigd. Wel de manier waarop Google er achter komt of je daadwerkelijk deze behoefte vervult. De zoekintentie is leidend geworden doordat we kunnen meten wat het gedrag van de website bezoeker is. Simpel “keywords stuffen” werkt niet meer, maar echt toegevoegde waarde leveren door je content is de weg naar succes.
ChatGPT schrijft op dit moment “creatieve” teksten met veelal correcte spelling en grammatica. Het gebruikt heel veel bronnen om onderwerpen te selecteren die relevant zijn. Echter mist de menselijke touch; het echt begrijpen waarmee je de website bezoeker helpt. Voor Google is het belangrijkste doel het tonen van de beste zoekresultaten bij de zoekopdracht. Stel jezelf dus de vraag: “Beantwoord ik de vraag / behoefte van de bezoeker en heb ik unieke inhoud?”. Is het antwoord ja, dan is je tekst in beginsel SEO-proof.
(Zorg er dan wel voor dat je de basis van SEO goed hebt waaronder, de structuur, koppen, ALT’s etc..)
Geplaatst in: