Op een commerciële website draait alles om één ding: het keuzegedrag van bezoekers. Kopen ze bij jou of niet? Alles komt neer op dit besluit. Daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in het keuzeproces van websitebezoekers.
Je denkt wellicht dat je uniek bent en altijd zelf beslist of je iets koopt, maar dit is (helaas) niet waar. De psychologie achter keuzegedrag is universeel en daarom ook goed toepasbaar op websites. Ik zal je in deze reeks artikelen 3 feiten geven over de psychologie achter keuzeprocessen die je kan inzetten op je website om meer conversie te behalen.
Kennis uit de marketingpsychologie kan je hierbij helpen. Als je namelijk weet hoe je het consumentenbrein kan prikkelen, dan heb je de mogelijkheid hierop in te spelen op je website. Je kan consumenten gaan helpen een goede keuze te maken. En natuurlijk ervoor zorgen dat ze bij jou klant worden en niet bij een concurrent. De eerste praktische tip vind je in dit artikel.
Feit 1:
Consumenten zeggen dat ze veel keuze willen, maar dat is slecht voor de verkoop
Wil je meer klanten binnenhalen via je website? Geef bezoekers juist mínder keuze in plaats van meer. Al tientallen jaren geleden bleek uit onderzoek dat we ongeveer 7 producten of diensten goed met elkaar kunnen vergelijken. Daarboven heeft bijna iedereen last van keuzestress.
Keuzestress is fataal voor de verkoop. Op het moment van keuzestress zijn mensen namelijk geneigd om helemaal geen keuze te maken. Het gros van de bezoekers zal dan de website verlaten zonder tot aankoop over te gaan. Hierdoor kan het uitbreiden van je assortiment of dienstenpakket zelfs leiden tot minder conversie in plaats van meer.
Toepassingen voor conversie-optimalisatie
Zorg ervoor dat je websitebezoekers niet overrompeld met een lawine aan producten of diensten. Dit kan het brein niet aan. Heb je toch veel keuze? Zorg ervoor dat je deze goed aanbiedt. Dat kan zo:
- verdeel de producten in categorieën en subcategorieën;
- bied filters aan waarmee bezoekers een zoekopdracht kunnen doen op zoek naar een product of dienst van hun keuze;
- laat bezoekers een maatwerkproduct stap voor stap samenstellen zodat ze elke keer slechts één keuze hoeven maken.
Conclusie
Inspelen op het keuzeproces van websitebezoekers is cruciaal bij conversie-optimalisatie. Zorg er dus voor dat je de psychologie achter aankoopgedrag kent. Alleen dan kun je je website optimaal inrichten en je conversie laten stijgen.
Wil jij een website die optimaal inspeelt op het keuzegedrag van je websitebezoekers? Wij kunnen dit voor je regelen door je website en statistieken te analyseren. Ben je benieuwd hoe we van jouw site een klantenmagneet kunnen maken? Bel dan even 053 -43 44 555, dan krijg je direct inzicht in de mogelijkheden.
Tags:
consumentengedrag consumentenpsychologie conversie conversie tips conversie verbeteren conversie webshopGeplaatst in: