Dat kleuren invloed kunnen hebben op je humeur en concentratievermogen is al lang bekend. Minder bekend is de invloed van kleur op het aankoop gedrag van winkelend publiek. Het veranderen van een kleur kan namelijk grote gevolgen hebben op het aantal producten die over de toonbank gaan. Zowel positief als negatief.
De invloed van kleurgebruik op consumentengedrag
Onderzoek heeft aangetoond dat kleur invloed heeft op het koopgedrag van mensen. In 1992 onderzocht Bellizzi het effect van kleur in een elektronica winkel. Hij heeft hierbij twee kleuren onderzocht; blauw en rood. Wanneer de elektronica winkel blauw gekleurd was, bleven de bezoekers langer in de winkel en gingen zij vaker over tot aankoop dat wanneer de winkel rood gekleurd was. In de rode winkel vertrokken de mensen snel.
Met dit onderzoek in het achterhoofd kun je stellen dat elektronica winkel BCC, met zijn blauwe huisstijl, de juiste omgeving creëert voor optimale verkoop. Daarentegen heeft een andere elektronica gigant, MediaMarkt, juist een rode huisstijl. Je kunt je afvragen of de MediaMarkt niet tonnen met omzet misloopt door een verkeerde kleurkeuze…
Tweet
Tags:
consumentengedrag consumentenpsychologie conversie conversie tips conversie verbeteren conversie webshop conversie website conversie webwinkel marketing psychologieGeplaatst in: