ForResult – online marketing partner

De Link Disavow Tool van Google: een opluchting voor SEO’ers

Google Webmaster Tools heeft er sinds kort een nieuwe tool bij: de zogenoemde Link Disavow Tool. Met deze – lang verwachte – tool kun je als websitebeheerder aan Google laten weten welke links naar jouw site niet meegenomen moeten worden door Google. Handig als je bijvoorbeeld van Google de melding hebt gekregen dat je “onnatuurlijke” links naar je website hebt.

Veel SEO’ers, waaronder ik, zitten al een tijdje op deze linkdevaluatie-tool te wachten. Met name als gevolg van de Google Penguin-update van afgelopen april zagen we veel websites dalen in de zoekresultaten. Bij de Penguin-update keek Google onder meer naar de kwaliteit van de links die naar een site verwijzen. Websites die bijvoorbeeld een groot aantal externe links vanaf spamachtige sites hadden, werden bestraft met lagere posities op voor hen belangrijke zoekwoorden.

Slechte links verwijderen: een lastige klus

Na de Penguin-update gingen veel webmasters massaal aan de slag om slechte links naar hun ‘goede’ site te (laten) verwijderen. Helaas zijn veel van de sites waarvan deze links afkomstig zijn, alleen in het leven geroepen zijn om óf in korte tijd zeer veel links te creëren, óf andere sites bewust schade toe te brengen. Het is daarom vaak moeilijk, zo niet onmogelijk, om bestaande links van deze websites af te krijgen. Het gevolg: de slechte links hebben ook ná de Penguin-update een negatieve invloed op de rankings van sites met goede bedoelingen.

Meer grip op linkprofiel

De Link Disavowal Tool biedt hiervoor nu uitkomst. SEO’ers zijn niet meer afhankelijk van beheerders van andere sites om slechte links te laten verwijderen, maar kunnen Google direct laten weten dat zij deze links niet willen laten meewegen in het kwaliteitsoordeel van hun site. Dit geeft hen eindelijk wat meer grip op het linkprofiel van sites. Op de site van SEOmoz lees je hoe de Disavow Tool precies werkt.

Let op: gebruik de Google Disavow Tool alléén als je precies weet wat slechte links zijn. Anders loop je het risico (nog meer) schade aan te richten bij de ranking van je site in Google!

Over de auteur

Forresult - Online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Geplaatst in:

 

Ook meer bezoekers met zoekmachine optimalisatie?

We nodigen je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kunnen we je vertellen hoe zoekmachine optimalisatie jouw bedrijf beter vindbaar maakt. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat we direct al je vragen beantwoorden.

Liever een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee erbij? Graag! Dan bespreken we direct samen welke kansen er zijn om jouw online bezoekers te laten stijgen.

Neem direct contact op