ForResult – online marketing partner

Zo pimp je je productpagina’s voor Google

Als je online producten verkoopt, dan weet je waarschijnlijk dat bezoekers niet graag linken naar productpagina’s. Dit komt omdat productpagina’s voor bezoekers meestal niet de meest interessante pagina’s zijn. Ze linken liever naar pagina’s met leuke, grappige of interessante content. Toch zijn productpagina’s voor ondernemers het meest belangrijk, want hier worden de verkopen gerealiseerd. Daarom vertellen we je in dit blog hoe je handig gebruik kunt maken van je ‘leuke’ content, om zo meer verkeer naar je productpagina’s te krijgen.

meer verkeer productpagina'sProductpagina’s in een webshop hebben vaak een wat saai karakter. Op een productpagina staat een product zonder veel poespas beschreven, en de pagina bevat weinig andere content om afleiding van de bezoeker te voorkomen (wel zo belangrijk wanneer deze op het punt staat het product aan te schaffen). Dit maakt productpagina’s wellicht effectief, maar minder interessant voor bezoekers om ernaar te linken of de pagina’s met anderen te delen. Bezoekers delen immers liever leuke, grappige of interessante pagina’s via hun sociale netwerk. Doordat er minder wordt gelinkt naar productpagina’s, staan deze vaak niet bij de eerste zoekresultaten in Google. En dat is jammer, aangezien uitgerekend hier de o zo belangrijke conversie plaatsvindt…

Mix je content

Gelukkig zijn er manieren  om ook productpagina’s hoger in Google te krijgen. Ten eerste kunnen zoekmachinevriendelijke productteksten hierbij helpen (zie ons blog over dit onderwerp). Maar heb je er ook al eens aan gedacht de content van je ‘leuke’ en je ‘saaie’ pagina’s met elkaar te mixen? Het online SEO platform SEOmoz geeft hiervoor een drietal handige tips, die ik hier graag met jullie deel.

  1. Combineerstrategie
    Wanneer je interessante of leuke content op je site plaatst die aansluit bij een of meerdere producten die je verkoopt, plaats dan bij deze content een link naar de betreffende productpagina. Dit doen wij bijvoorbeeld geregeld op de site van huidverzorgingslijn 2improve, een SEO-klant van ons. In de blogs over problemen en tips rondom puistjes verwerken we op een subtiele manier links naar de productpagina’s van 2improve.
  2. Links van andere sites
    Soms krijg je aanvragen van mensen die bepaalde inhoud van je site willen gebruiken, bijvoorbeeld voor hun eigen website. Vraag deze mensen om in ruil hiervoor een aantal links naar jouw site op hun eigen site te plaatsen. Hierbij zit natuurlijk de link naar jouw productpagina(‘s)!
  3. Links als apart onderdeel
    Kun je de tips hierboven niet toepassen, dan kun je er ook voor kiezen je verkoopboodschap (met link naar de productpagina) als apart onderdeel in je ‘linkwaardige’ pagina’s te verwerken. Heb je bijvoorbeeld een pagina met een interessant of leuk filmpje, plaats hierbij dan een apart blokje met een korte boodschap plus de link naar je productpagina.

Je ziet: het is niet moeilijk om meer verkeer naar je productpagina’s te genereren. Maak gewoon slim gebruik van de content van je site. Je zorgt hiermee uiteindelijk niet alleen voor meer conversie, maar ook voor een hogere positie in Google voor je productpagina’s.

 

Over de auteur

Forresult - Online marketing partner

De medewerkers van Forresult delen hun kennis en ervaring met u. Praktische tips, nieuwe verkooptechnieken en succesvolle cases komen voorbij op ons blog.

Geplaatst in:

 

Ook meer bezoekers met zoekmachine optimalisatie?

We nodigen je graag uit om eens kennis te maken. In een telefoongesprek van 5 minuten kunnen we je vertellen hoe zoekmachine optimalisatie jouw bedrijf beter vindbaar maakt. Vaak duurt zo’n gesprek langer omdat we direct al je vragen beantwoorden.

Liever een afspraak inplannen om kennis te maken met een kop koffie of thee erbij? Graag! Dan bespreken we direct samen welke kansen er zijn om jouw online bezoekers te laten stijgen.

Neem direct contact op