Google Panda en Google Pinguïn hebben voor heel wat opschudding gezorgd in seo-land. Voor beide algoritme updates geldt dat zoekmachine optimalisatie vanaf de basis netjes aangepakt moet worden. Websites die zich wagen aan over-optimalisatie of louche linkbuilding ondervinden daar nu problemen van. Maar door de hype van alle Google updates van de afgelopen tijd, wordt snel een basis factor vergeten die nodig is om hoog te scoren in Google: metatitels en metadescriptions.
Het belang van unieke metatitels en metadescriptions
De presentatie van een site in de zoekmachine resultaten is te beïnvloeden door het schrijven van een goede metatitel en metadescription. De metatitel is de blauwe titel die je in de zoekmachine resultaten ziet. De tekst die er onder staat is de metadescription.
De metatitel en metadescription leveren een belangrijke bijdrage aan de positie van een site in Google. Door hier relevante zoekwoorden in te verwerken, scoort een website goed op deze woorden in de zoekmachine. Daarnaast is een unieke, krachtige metatitel ook cruciaal voor de lezer omdat zij dan kunnen inschatten welke site het beste past bij hun zoekopdracht. Over het algemeen geldt: hoe beter de presentatie, hoe meer mensen doorklikken naar de website.
Hieronder vind je 4 tips om de metatitel en metadescription te optimaliseren voor zowel Google als de lezers.
Tip 1: Schrijf unieke metatitels en metadescriptions
Gebruik niet voor elke pagina’s dezelfde titel en omschrijving. Schrijf voor elke pagina van je website een unieke metatitel en metadescription. Voor een grote site is dit een heel karwei, maar hierdoor stijgt de website gegarandeerd in de zoekmachine resultaten.
Tip 2: Gebruik zoekwoorden in de titel en omschrijving
Als je met zoekmachine optimalisatie bezig gaat, moet je een zoekwoordenonderzoek doen. Dit bepaalt op welke woorden mensen in Google zoeken. De meest gezochte zoekwoorden moet je in de metatitel en metadescription verwerken, zodat je op deze woorden gaat scoren in Google. Het beste is om de meest relevante zoekwoorden aan het begin van de titel en omschrijving staan.
Tip 3: Houd je aan het maximaal aantal tekens
In de zoekmachine resultaten is slechts beperkte ruimte voor de titel en omschrijving. Een te lange tekst wordt onverbiddelijk afgekapt door Google. Het aantal tekens dat je mag gebruiken wisselt, maar momenteel ben je altijd veilig bij een metatitel van maximaal 65 tekens en met een metadescription van maximaal 156 tekens. Hou een titel en omschrijving dus kort maar krachtig. Een woord zoals ‘homepagina’ of ‘index’ voegt niets toe: hou het bij een aantrekkelijke omschrijving van de pagina met daarin voldoende zoekwoorden.
Tip 4: Activeer de lezer om door te klikken
Het is geen doel op zich om hoog te scoren in Google. Het gaat om het aantal bezoekers wat doorklikt vanuit Google, omdat zij nieuwe business kunnen genereren. Niemand zal in de Google resultaten doorklikken op een onaantrekkelijk, onduidelijke titel. Schrijf daarom titels en omschrijvingen die goed de pagina beschrijven én die activeert om door te klikken. Kortom: maak je metatitel en metadescription onweerstaanbaar.
Het eerste wat een potentiële websitebezoeker ziet in Google is de metatitel en metadescription. Daar ligt dus je kans om een verbluffende eerste indruk te maken. Dat is het moment om te schitteren en tussen je concurrenten uit te springen.
Tags:
metadescriptionGeplaatst in: