Op 24 november informeerden we je al over de nieuwe mobile-friendly tag in de mobiele zoekresultaten van Google. De verwachting was dat het niet lang meer zou duren voor mobielvriendelijkheid ook een ranking factor zou worden. Inmiddels is het zo ver en hebben we belangrijk nieuws voor je SEO: Google heeft aangekondigd dat mobielvriendelijke sites per 21 april voorrang krijgen in de mobiele zoekresultaten. Let op, het betreft hier niet alleen verkeer op smartphones. Ook tablets worden gerekend onder mobiel verkeer.
» Lees het officiële nieuwsbericht van Google
Welk aandeel heeft mobiel verkeer?
Veel website-eigenaren hebben geen goede indruk van het belang en het aandeel van mobiel verkeer op hun website. Wij hebben een steekproef gedaan met 12 webshops, 12 B2B-websites en 12 B2C-websites en hebben van deze websites het verkeer via mobiele telefoons en tablets sinds 1 januari 2015 eens onder de loep genomen. De resultaten?
Webshops:
- Gemiddeld: 41%
- Laagst: 26% (doelgroep senioren)
- Hoogst: 61% (doelgroep jongeren)
De meeste bezoekers bezoeken webshops via hun tablet. Het aandeel bezoekers via mobiel is beduidend lager. In een webshop voor senioren zagen we het grootste verschil: 1,5% van de bezoekers bezocht de site via mobiel tegenover 24,5% op een tablet. In een webshop voor jongeren lag dit juist andersom: 49% van de website-bezoekers doet dit op een mobiele telefoon, tegenover 12% via tablet. In onze steekproef zaten een aantal woonwinkels. Bij hen is het aandeel bezoekers via mobiele appraten het hoogst (tot 50% van het totaal).
B2B websites:
- Gemiddeld: 27%
- Laagst: 14,5% (onze website)
- Hoogst: 41,5% (telecomaanbieder)
Misschien voorspelbaar, maar B2B-websites ontvangen vergeleken met de andere categorieën het kleinste aandeel bezoekers via mobiele apparaten. Dat is niet zo raar als je je bedenkt dat de meeste B2B-websites op een werkcomputer of laptop worden bezocht. Wat ook opvalt bij B2B-websites is dat het aandeel mobiele bezoekers duidelijk hoger ligt dan het aandeel bezoekers via tablets.
B2C websites:
- Gemiddeld: 36,5%
- Laagst: 20% (uitzendbureau)
- Hoogst: 55,5% (consumenteninformatie)
B2C-websites worden doorgaans behoorlijk goed bezocht via mobiele apparaten. Meestal is het tablet-aandeel groter dan het mobiele aandeel. Vooral bij reisaanbieders zien wij dit sterk, daar loopt het tabletverkeer op tot 30 tot 35 procent van alle bezoekers.
Wat zijn de gevolgen van deze verandering?
Vanaf 21 april 2015 zal Google de mobielvriendelijkheid laten meewegen in het bepalen van de zoekresultaten op mobiele apparaten. Daaronder vallen niet alleen smartphones, maar ook tablets. Heb je geen mobiele of responsive website en wordt je website nu goed gevonden via Google (ook op mobiele apparaten), dan kan daar na 21 april merkbaar verandering in komen.
Is je website niet mobielvriendelijk, en is het aandeel bezoekers via tablets relatief groot? Dan is het wat ons betreft extra oppassen geblazen: je website is misschien prima te gebruiken op een tablet, maar zal alsnog minder goed gewaardeerd worden in de mobiele zoekresultaten van Google. Oók op een tablet!
Risicowebsites uit onze steekproef zijn vooral webshops en websites van reisaanbieders. Of jouw website ook in deze categorie valt, kun je achterhalen in de statistieken van je website. Maak je gebruik van Google Analytics, kies dan voor Doelgroep > Mobiel > Overzicht om het aandeel mobiele- en tabletgebruikers te achterhalen.
Welke stappen nu te ondernemen?
Stel je bezoekersaantallen en posities niet op de proef. Maak zo snel mogelijk werk van je mobiele vindbaarheid!
Google biedt een tool om te testen of jouw site mobielvriendelijk is. Blijkt dat niet het geval en wil je daarop graag actie ondernemen? Daarvoor stelde Google deze handleiding beschikbaar. Mocht je hulp nodig hebben met je mobiele- of responsive website, helpen wij je graag. Neem contact op met Armando om de mogelijkheden te bespreken.
» Neem contact op met Forresult
Geplaatst in: