Het verzamelen van referenties is goed voor je business. Wat veel bedrijven niet weten, is dat het opbouwen van vertrouwen bij potentiële opdrachtgevers niet alleen afhankelijk is van positieve referenties. Negatieve reviews zijn hierbij minstens even belangrijk! Waarom?
De referentiepagina op een website wordt kritisch gelezen door potentiële opdrachtgevers. Via verhalen van anderen achterhalen ze of je een geschikte partij bent voor samenwerking.
Het is logisch om te denken dat je alleen maar positieve referenties moet plaatsen, en de negatieve verhalen moet mijden. Maar niets is minder waar, blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek.
Een kijkje in ons brein
Stel je voor: je bent op zoek naar een hotel voor je zomervakantie. Je pakt het grondig aan, dus je checkt de score op Zoover. Je leest enthousiaste ervaringen. Mooi natuurlijk, maar anderzijds vraag je je af of het kan. Is er echt geen minpunt aan het hotel; de ligging, het diner, de bedden? Het kan toch niet allemaal fantastisch zijn? Ons brein slaat alarm, waardoor je op zoek gaat naar minpunten.
Waarom is ons brein niet tevreden met alleen maar positieve punten? Waarom hunkeren we naar een negatieve ervaring? Het antwoord is gevonden door breinonderzoekers. Zij stelden vast dat wanneer het maken van een beslissing te makkelijk is, doordat alles boven verwachting is, onze hersenen actief gaan zoeken naar punten die de beslissing weer moeilijker maken. Daarom gaan we op zoek naar minpunten tussen de positieve punten.
Uiteraard is dit mechanisme niet alleen geldig bij het zoeken van een hotel. Hetzelfde geldt voor referenties van bedrijven; ook hier zoeken we tussen de positieve punten naar de minpunten. Pas als we deze vinden, ervaren we de reviews als betrouwbaar. Het is immers onmogelijk dat bedrijven geen fouten maken of geen minpunten in hun service hebben.
Negatieve ervaringen zorgen voor vertrouwen
Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat reviews met daarin minpuntjes worden ervaren als authentiek en eerlijk. Hiermee stijgt de bereidheid om zaken te doen aanzienlijk. Maar let wel op de wijze waarop negatieve punten in de referenties zijn verwerkt.
Om positief effect te behalen uit negatieve ervaringen moet de review aan enkele voorwaarden voldoen. Het meest optimale is dat de review start met een positief punt, waarna het negatieve punt volgt met een positieve afsluiting (sandwich-methode). Het minpunt wordt effectief bestreden door de positieve punten. Daarnaast oogt de referenties hierdoor oprecht.
Met het bovenstaande in het achterhoofd durf ik rustig te zeggen dat we bij Forresult fantastisch werk leveren. Máár, waar mensen zijn worden foutjes gemaakt. Deze vind je open-en-bloot terug in onze referenties, zodat je potentiële opdrachtgevers een eerlijk beeld krijgen van onze dienstverlening.
Extra tips voor geloofwaardige referenties
Al eerder schreven we het blogartikel “Referenties van klanten: geloofwaardigheid is het sleutelwoord”. In dit artikel vind je nog 3 tips om je referenties betrouwbaar en authentiek over te laten komen.
Tags:
consumentengedrag consumentenpsychologie conversie conversie tips conversie verbeteren conversie webshop conversie website conversie webwinkel marketing psychologieGeplaatst in: