Misschien had je het al gemerkt: sinds kort toont Google voor sommige zoektermen nog maar 7 zoektermen op de eerste pagina. Vervelend als jouw site op de 8e plek staat voor zo’n zoekterm, zal je denken. Toch is er niet direct reden om je zorgen te maken. In dit blog leggen we uit voor welke zoektermen Google minder resultaten laat zien, en hoe jij ervoor zorgt dat jouw site in de top 7 van de zoekresultaten terechtkomt.
Minder resultaten bij specifieke zoekopdrachten
Sinds medio augustus verschijnen in Google voor een deel van de zoektermen nog maar 7 zoekresultaten op de eerste pagina, in plaats van 10. Volgens online SEO community SEOmoz is het percentage van resultatenpagina’s met minder dan 10 resultaten de afgelopen weken gestegen van minder dan 2% naar bijna 20%. Op de overige 80% van de resultatenpagina’s geeft Google dus nog de vertrouwde 10 resultaten weer. Hoe bepaalt Google dan of er bij een zoekterm 7 dan wel 10 zoekresultaten worden getoond? Naar eigen zeggen toont Google 7 resultaten wanneer een gebruiker met de ingetypte zoekterm een zogenoemde ‘navigatie-intentie’ heeft. Uit zo’n navigatie-zoekterm blijkt duidelijk dat de gebruiker naar een specifiek bedrijf, merk, website etc. op zoek is.
Een voorbeeld
Stel, we zijn op zoek naar een schilder en iemand heeft ons schildersbedrijf Vriesia uit Sneek aanbevolen. Wanneer we in Google ‘Vriesia schilders’ als zoekterm intypen, krijgen we de hiernaast afgebeelde resultatenpagina te zien. Wat hierbij ten eerste opvalt, is dat Google voor deze specifieke navigatie-zoekopdracht slechts 7 zoekresultaten weergeeft. Daarnaast is de vermelding bij het eerste zoekresultaat omvangrijker dan bij de andere resultaten. Zo is dit resultaat voorzien van sitelinks, die tot doel hebben de navigatie naar belangrijke onderdelen van de site makkelijker te maken. En laat dit eerste resultaat nou bij de site horen die wij zoeken! De zoekresultaten die hieronder staan hebben we niet nodig: het maakt dus niet veel uit of dit er 7 of 10 zijn.
Wat betekent dit voor mijn site?
Wat kunnen we van deze nieuwe Google-ontwikkeling leren? De homepagina van je site moet voorzien zijn van een heldere, aantrekkelijke titel en beschrijving. Door je bedrijfsnaam en branche in de metatitel te noemen, maak je Google duidelijk wat jouw bedrijf doet. De beschrijving (metadescription) van je pagina moet vooral aantrekkelijk zijn voor de gebruiker. Zo vergroot je niet alleen de kans dat jouw site in de top 7 van zoekresultaten verschijnt bij navigatie-zoekopdrachten die betrekking hebben op jouw bedrijf, maar zorg je er ook voor dat mensen daadwerkelijk doorklikken naar je site.
Tags:
google ranking hoog in google metadescription SEO seo optimalisatie seo tips zoekmachine optimalisatie zoekopdrachten zoekresultaten zoektermGeplaatst in: