ForResult – online marketing partner

Meer nieuwsbriefinschrijvingen door slimme overtuigingstechniek

Hoe overtuig je websitebezoekers zich in te schrijven voor een online mailing? En hoe zorg je er voor dat ze zoveel mogelijk persoonlijke gegevens invullen, zodat de mailing gepersonaliseerd kan worden? Gepersonaliseerde nieuwsbrieven hebben immers meer effect. In dit artikel geven we antwoord op deze vragen.

Vorige week schreven we over de 3 do’s van emailmarketing. Deze week geven we je een tip om zoveel mogelijk e-mailadressen van geïnteresseerden te verzamelen. Wees slim, vraag eerst zo weinig mogelijk informatie bij een nieuwsbriefinschrijving. Zorg eerst dat je de inschrijving binnen hebt en ga dan pas meer informatie verzamelen. Hiermee vergroot je de kans dat websitebezoekers zich inschrijven, omdat je de drempel laag houdt door alleen een e-mailadres te vragen. Maar hoe verkrijg je ná inschrijving alsnog de aanvullende persoonsgegevens die je graag wil hebben?

 

Oerinstinct: we willen consistent handelen

Om persoonlijke gegevens te verzamelen maak je gebruik van een krachtig overtuigingsmechanisme: de Foot-in-the-Door techniek. Dit veel gebruikte principe speelt in op ons oerinstinct: we willen graag consistent handelen.

Als we eenmaal hebben toegezegd dat we iets willen doen, willen we ons daar ook aan houden. Als we hier vanaf wijken voelt dit onprettig. Daarom doen we dat liever niet. De Foot-in-the-Door techniek speelt in op de behoefte om consistent te handelen.

 

Foot-in-the-Door techniek bij nieuwsbrief aanmeldingen

Wanneer je eerst een klein verzoek doet (vul uw e-mailadres in), vergroot je de kans dat ook aan een groter verzoek wordt voldaan (vul hier meer persoonlijke gegevens in). Wanneer de websitebezoeker zijn mailadres heeft ingevuld, laat je een volgende pagina verschijnen waar wordt gevraagd volledige gegevens in te vullen. Door de Foot-in-the-Door techniek willen mensen consistent handelen. De kans is groot dat ze al hun gegevens invullen.

Een mooi voorbeeld is de nieuwsbrief van Intratuin.

Stap 1:
nieuwsbrief intratuin

Stap 2:

De meeste nieuwsbrief inschrijvingen behaal je door eerst alleen een e-mailadres te vragen. Vraag daarna naar alle persoonlijke gegevens die je wil hebben met de Foot-in-the-Door techniek. Het is een win-win situatie.

 

Over de auteur

Jorik Heins, CEO Forresult

Online business optimizer met meer dan 10 jaar ervaring. Directeur van Forresult (voormalig Marketingman BV).Heeft veel kennis van persuasion design, conversie-optimalisatie en webpsychologie. Jorik kan jouw online business een succes maken!

Geplaatst in:

 

Wil jij meer leads via je site?

Wacht niet langer met het verbeteren van de conversie van je website, omdat je nu elke dag omzet misloopt.
Conversie optimalisatie is dé oplossing! Het is aan jou …

Ontvang het conversie informatiepakket