Ze zijn een doorn in het oog voor veel SEO-ers: de (not provided) zoektermen in Google Analytics. Ging het hierbij in eerste instantie “alleen” om organische zoekopdrachten van ingelogde Google-gebruikers of binnen Firefox, onlangs kondigde Google aan de versleuteling van zoekopdrachten uit te breiden naar Google Chrome. Hierdoor wordt het ons steeds moeilijker gemaakt goede conclusies te trekken op basis van zoekwoordgegevens. Toch zijn er wel manieren om de versleutelde data (enigszins) te omzeilen. In dit blog: drie methoden om meer uit je (not provided) gegevens in Google Analytics te halen.
Eind 2011 begon Google met het versleutelen van de organische zoekopdrachten van ingelogde Google-gebruikers. Dit betekent dat deze zoektermen niet meer worden doorgegeven aan website statistiekprogramma’s als Google Analytics, en binnen deze programma’s bijvoorbeeld als (not provided) worden getoond. Vorig jaar zomer kondigde ook Firefox aan de zoekopdrachten te gaan versleutelen. Al met al veroorzaakte dit voor veel websitebeheerders een enorm verlies aan keyword data. Op zich al erg genoeg, maar tot overmaat van ramp worden nu ook de zoekopdrachten binnen Google Chrome niet meer weergegeven in Google Analytics.
Wat nu?
Het is aan ons SEO-ers om manieren te vinden om tóch het maximale uit de verborgen zoektermen te halen. Een aantal creatieve oplossingen is er momenteel al. Hiermee krijg je weliswaar niet alle data terug, maar in combinatie met andere gegevens kunnen ze je wel extra inzicht bieden in bijvoorbeeld de intentie van je gebruikers.
Kijk naar je landingpages
Hoewel je bij (non provided) data geen inzicht hebt in de zoektermen waarop mensen op je site binnenkomen, kun je wel achterhalen via welke landingpages deze gebruikers je site bereiken. In combinatie met de zoektermen die wél bekend zijn, kunnen deze gegevens je helpen te achterhalen welke pagina voor welke zoekterm goed werkt.
Om in Google Analytics de landingpages te bekijken die bij de verborgen zoektermen horen, klik je bij je organische zoekverkeer op (non provided). Vervolgens kies je als Landing Page als Secondary Dimension. Je krijgt een gedetailleerd overzicht van de landingpages die bij de versleutelde zoekopdrachten zijn vertoond.
Maak gebruik van Google Webmaster Tools
In Google Webmaster Tools kun je nog steeds de top 1000 van zoekwoorden bekijken die naar je site leiden. Bovendien wordt voor de zoekwoorden de bijbehorende positie en de clickthrough-rate getoond. Google Webmaster Tools rekent ook de versleutelde zoektermen mee. Zo kun je nog steeds ontdekken op welke zoekwoorden je te vinden bent, en hoe je de content van je landingpages zo goed mogelijk op de zoekopdrachten kunt aanpassen.
Installeer een eigen zoekfunctie op je website
Ook een interne zoekfunctie op je site kan waardevolle informatie opleveren over hoe mensen naar jouw producten of diensten zoeken. Bovendien heb je hierbij geen last van de versleutelde verbinding. Door Site Search in te stellen binnen Google Analytics, kun je alle interne zoekopdrachten eenvoudig meten. Je kunt zo ontdekken waar mensen naar op zoek zijn op je site of in je webshop.
Door de versleuteling van zoektermen wordt het analyseren van data in Google Analytics er niet makkelijker op. Maar als je bovenstaande methoden toepast, kunnen ook de (not provided) data je nuttige inzichten opleveren over het zoekgedrag van je gebruikers.
Tags:
Google Analytics google ranking hoog in google SEO seo optimalisatie seo tips zoekmachine optimalisatie zoekopdrachten zoektermGeplaatst in: