Wanneer heb jij voor het laatst een kritische blik geworpen op de header van je webshop? De kans is groot dat je er alleen bij de bouw van je webwinkel goed over hebt nagedacht. De header van een site krijgt namelijk vaak maar weinig aandacht. En dat terwijl deze bovenste balk de eerste indruk is van je website! Hoog tijd dus om jouw header eens te onderwerpen aan een checkup. Hier lees je hoe je jouw header eenvoudig kunt optimaliseren om de gebruikerservaring én conversie van jouw webshop te verbeteren.
Categoriebalk
De categoriebalk van je website (ook wel topnavigatie genoemd) geeft inzicht in je productaanbod. Hij heeft invloed op je conversiepercentage, omdat bezoekers via deze balk terecht komen bij pagina’s met de producten waar ze naar op zoek zijn. Zorg dus voor een duidelijke, logische indeling van hoofd- en subcategorieën. Door de belangrijkste productcategorieën goed naar voren te laten komen in de categoriebalk, kan ook Google bepalen welke pagina’s van je webwinkel het belangrijkst zijn. Gebruik voor de categorienamen relevante zoekwoorden om de vindbaarheid van je site verder te verbeteren.
USP’s en keurmerklogo’s
De header van je webshop is de plek bij uitstek om je Unique Selling Points (USP’s) te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een opsomming in een horizontale balk, zoals bij neckermann.com (zie voorbeeld). Mensen zien zo bij binnenkomst in één oogopslag waarom ze in jouw webshop moeten zijn en niet ergens anders. Ook leent de header zich goed voor logo’s van keurmerken en beveiligingscertificaten, die het vertrouwen in je webshop kunnen vergroten.
Winkelwagen
Waarschijnlijk bevat jouw header een overzicht van de producten die een bezoeker in zijn ‘winkelwagen’ heeft zitten. Wist je dat je door kleine aanpassingen aan dit winkelwagen-overzicht, het koopgedrag van je bezoekers positief kunt beïnvloeden? Bied je bijvoorbeeld gratis verzendkosten vanaf een bepaald gedrag, dan kun je in het winkelwagen-overzicht aangeven wanneer dit bedrag bereikt is. Ook dingen als kortingen en snelle levertijden kunnen in de winkelwagen worden weergegeven. Grote kans dat je twijfelende klanten met deze geruststellende bijschriften over de streep trekt.
Herkenbaarheid
Bestaat er van jouw webshop een fysieke winkel? Dan moet de header direct zichtbaar maken dat jouw website bij die winkel hoort, oftewel: hij moet herkenbaar zijn voor de bezoeker. Plaats dus je logo en slogan op een prominente plek in je header. De meeste mensen zoeken het logo links bovenaan. Pas je header ook qua stijl zoveel mogelijk aan op de huisstijl van je echte winkel.
Let op: ook voor winkels die alleen online bestaan, is herkenbaarheid een belangrijk punt. Ga dus niet té enthousiast aan de slag met de tips in dit artikel, en verander de header niet te vaak. 😉
Geplaatst in: