Meer omzet halen met je webshop, dat wil elke internetondernemer. Daarom wordt veel geld gestoken in het trekken van meer bezoekers naar de site. Daarnaast wordt er steeds vaker gericht actie ondernomen om het conversiepercentage van webshop omhoog te krijgen (bijvoorbeeld met A/B-testen). Maar er is nog een optie waar vaak niet bij stil wordt gestaan: het verhogen van de gemiddelde orderbedrag. In dit artikel krijg je drie tips om het succes van je webshop te vergroten door de gemiddelde orderwaarde te verhogen.
Wil je stimuleren dat bezoekers meer uitgeven in je webshop dan ze in eerste instantie van plan waren? Via de drie onderstaande tips verleid je webshopbezoekers toch nog een product extra te kopen of een duurdere variant. Lees hieronder wat je moet doen.
Up-selling
Bij upselling verleid je de webshopbezoeker met een duurdere, betere variant van het product dat hij wilde aanschaffen. De insteek is om de bezoeker te inspireren om te gaan voor de upgrade.
Voorbeeld: een webshop in slaapkamerinterieur toont bij de vlakke, voordelige lattenbodems vergelijkbare lattenbodems die met de hand verstelbaar zijn. Dit biedt net iets meer luxe voor een kleine meerprijs.
Cross-selling
Bij cross-selling verleid je de webshopbezoeker met aanverwante of aanvullende producten, met als doel dat de bezoekers deze óók aanschaft.
Voorbeeld: een webshop in huishoudelijke apparaten laat bij elke stofzuiger de bijbehorende accessoires zien, zoals stofzuigerzakken.
Gratis verzending boven een bepaald orderbedrag
Door geen verzendkosten te rekenen boven een bepaald orderbedrag, geef je de bezoeker een goede reden om net iets meer te bestellen dan hij van plan was. Zeker wanneer het orderbedrag richting de grens gaat waarboven geen verzendkosten meer gerekend worden. Dan wordt het relatief voordelig om toch dat ene product ook nog te bestellen. Dit werkt zeker verkoop bevorderend bij webshops die gebruiksartikelen verkopen, zoals toiletartikelen, waar consumenten een voorraadje van aan kunnen leggen.
3 manieren om bezoekers te verleiden tot een hoger orderbedrag
Met bovenstaande drie aanpassingen in je webshop verleid je bezoekers meer te kopen dat ze van plan waren. Door ze te wijzen op aanverwante producten of een luxere variant, prikkel je eventuele onbewuste koopbehoeftes. En door geen verzendkosten te rekenen boven een bepaald orderbedrag, zorg je er voor dat het voor de webshopbezoeker aantrekkelijk wordt net iets meer te bestellen.
Tags:
consumentengedrag conversie conversie tips conversie verbeteren conversie webshop conversie website conversie webwinkel marketing psychologie webshop design webshop laten maken webshop makenGeplaatst in: