Wil je dat potentiële klanten jouw product of boodschap onthouden? Verander je product of boodschap dan in een verhaal met specifieke details! Uit onderzoek is namelijk gebleken dat ontvangers een tekst veel beter onthouden en zich er beter in kunnen verplaatsen wanneer er een verhaal van is gemaakt. Wil je weten waarom? Lees dan snel verder!
Voorbeeld
Onderzoekers van de Stanford University hebben onderzocht hoe goed een presentatie werd onthouden. Om dit te testen moesten studenten een verhaal voordragen over een bepaald onderwerp. Na de presentatie werden de luisteraars even afgeleid doordat ze een stukje film moesten kijken. Hierna vroeg de onderzoeker aan de luisteraars wat ze zich nog herinnerden van de inhoud en de feiten van de presentatie. Het bleek dat de luisteraars zich nog maar heel weinig feiten en inhoudelijke informatie uit de voordrachten konden herinneren. Hoe kan dit? Want de presentatie was kort daarvoor gehouden!
Uit de onderzoeksresultaten bleek dat maar één op de tien studenten tijdens de voordrachten een verhaal vertelde, de rest praatte alleen over feiten. Als we met dit gegeven naar de luisterstatistieken van de voordrachten kijken, zien we hele andere resultaten. 63 procent van de studenten heeft namelijk wél het verhaal onthouden, terwijl maar 5 procent de feiten heeft onthouden. Hiervan leren we dat mensen veel beter een verhaal onthouden dan pure feiten en saaie kenmerken!
Maak zelf een verhaal van jouw boodschap!
Wat is de moraal van dit verhaal? Verpak je boodschap of product in een verhaal. Of dit nu in een reclameboodschap is, in een flyer of in de teksten op je website, het werkt altijd! Voorbeeld? Denk bijvoorbeeld aan merken zoals energieleverancier Nuon die bij het onderwerp energieverspilling de persoon Niemand gebruikt. Niemand houdt van energieverspilling, Niemand kijkt naar een televisie die op standby staat en Niemand houdt van licht dat brandt in verlaten ruimtes! Door een echt persoon neer te zetten met de naam Niemand kan men zich veel beter een beeld vormen bij de boodschap die achter de reclame zit: verspil geen stroom! Ook Dove maakt van hun reclamecampagne een verhaal. Dove is voor ‘echte schoonheid’, iedereen is goed zoals hij of zij is. De gedachte aan plastische chirurgie en afslankpillen wordt hier over boord gegooid, zodat de ‘gewone’ vrouw zich hiermee kan identificeren.
Welk verhaal hoort er bij jouw product? Deel het met ons op Twitter!
>> Twitter@forresultbv
Tags:
consumentenpsychologie conversie conversie tips conversie verbeteren conversie webshop conversie website conversie webwinkelGeplaatst in: