Dezelfde productprijs kan door een andere schrijfwijze duurder of goedkoper lijken, dit is gebleken uit een onderzoek. Welke aanpassingen moet je doen om van dit gegeven te profiteren?
Aantal lettergrepen
Uit een onderzoek van Coulter, Choi en Monroe bleek dat de perceptie van de prijs wordt beïnvloed door het aantal lettergrepen waaruit de productprijs bestaat als je het uitspreekt. Prijzen die bestaan uit meer lettergrepen worden als hoger ervaren voor de consument dan prijzen met weinig lettergrepen, zo is te lezen in het Journal of Consumer Psychology. Wanneer je een punt toevoegt in de productprijs, wordt het aantal lettergrepen hoger omdat het beïnvloedt hoe we het bedrag (in gedachten) uitspreken.
.
Voorbeeld
Een prijs van €1.250,- spreken de meeste mensen uit als twaalf-honderd-vijftig, terwijl er vaak twaalf-vijftig wordt gezegd bij een schrijfwijze €1250,-. De punt in het geldbedrag zorgt voor extra lettergrepen bij het uitspreken, waardoor €1.250,- als hoger wordt ervaren door consumenten dan €1250,-.
Wanneer gebruik je wel/niet punten en komma’s?
Wil je goedkoper overkomen? Gebruik dan géén punt in de weergave van het bedrag. Geef je iets gratis weg tijdens een actie? Zorg dan dat de waarde van de prijs hoger wordt ervaren door een punt toe te voegen in de notatie. Dus ‘Win nu een vakantie t.w.v. €2.250,’ in plaats van €2250,-. Kortom, kies afhankelijk van de situatie welke schrijfwijze de beste optie voor u is.
Tips voor prijspsychologie
Bovenstaand onderzoek is één van de talrijke studies die is gedaan naar prijspsychologie. Wil je meer lezen over prijspsychologie? Lees dan ook onderstaande blogartikelen:
- Consumenten willen mínder betalen voor productbundels
- De illusie van prijspsychologie: zo lijkt een product voordeliger
- Hoe verkoop je volumepakketten het beste; nadruk op prijs of aantal items?
- Prijspsychologie: rond je prijzen nooit af
Tags:
consumentengedrag consumentenpsychologie conversie conversie tips conversie verbeteren marketing psychologieGeplaatst in: