ForResult – online marketing partner

Prijspsychologie: zo lijkt een productprijs lager

Dezelfde productprijs kan door een andere schrijfwijze duurder of goedkoper lijken, dit is gebleken uit een onderzoek. Welke aanpassingen moet je doen om van dit gegeven te profiteren?

Aantal lettergrepen

Uit een onderzoek van Coulter, Choi en Monroe bleek dat de perceptie van de prijs wordt beïnvloed door het aantal lettergrepen waaruit de productprijs bestaat als je het uitspreekt. Prijzen die bestaan uit meer lettergrepen worden als hoger ervaren voor de consument dan prijzen met weinig lettergrepen, zo is te lezen in het Journal of Consumer Psychology. Wanneer je een punt toevoegt in de productprijs, wordt het aantal lettergrepen hoger omdat het beïnvloedt hoe we het bedrag (in gedachten) uitspreken.

.
prijspsychologie punt in prijs

Voorbeeld

Een prijs van €1.250,- spreken de meeste mensen uit als twaalf-honderd-vijftig, terwijl er vaak twaalf-vijftig wordt gezegd bij een schrijfwijze €1250,-. De punt in het geldbedrag zorgt voor extra lettergrepen bij het uitspreken, waardoor €1.250,- als hoger wordt ervaren door consumenten dan €1250,-.

Wanneer gebruik je wel/niet punten en komma’s?

Wil je goedkoper overkomen? Gebruik dan géén punt in de weergave van het bedrag. Geef je iets gratis weg tijdens een actie? Zorg dan dat de waarde van de prijs hoger wordt ervaren door een punt toe te voegen in de notatie. Dus ‘Win nu een vakantie t.w.v. €2.250,’ in plaats van €2250,-. Kortom, kies afhankelijk van de situatie welke schrijfwijze de beste optie voor u is.

Tips voor prijspsychologie

Bovenstaand onderzoek is één van de talrijke studies die is gedaan naar prijspsychologie. Wil je meer lezen over prijspsychologie? Lees dan ook onderstaande blogartikelen:

Over de auteur

Jorik Heins, CEO Forresult

Online business optimizer met meer dan 10 jaar ervaring. Directeur van Forresult (voormalig Marketingman BV).Heeft veel kennis van persuasion design, conversie-optimalisatie en webpsychologie. Jorik kan jouw online business een succes maken!

Geplaatst in:

 

Wil jij meer leads via je site?

Wacht niet langer met het verbeteren van de conversie van je website, omdat je nu elke dag omzet misloopt.
Conversie optimalisatie is dé oplossing! Het is aan jou …

Ontvang het conversie informatiepakket