In het tweede deel van onze Secret SEO Strategies-reeks behandelen we een andere brandende vraag omtrent SEO: Op hoeveel zoekwoorden kan ik mij richten in mijn zoekmachine optimalisatie?
(Eerste deel gemist? Bekijk deze dan hier terug!)
Zoals we in het vorige deel al benoemden is SEO topsport. Je concurreert niet met Google. Je concurreert met andere bedrijven die ook graag goed gevonden willen worden in Google. Maar hoe zorg je er dan voor dat jij op die plek #1 terecht komt?
Maak keuzes
Als jij op plek #1 in Google terecht wilt komen zal je keuzes moeten maken. Je kan er namelijk voor kiezen om jouw SEO-budget te verspreiden over meerdere zoekwoorden. Maar je kan er ook voor kiezen om je te beperken tot één of slechts enkele zoekwoorden.
Over hoe meer zoekwoorden jij je SEO-budget en energie verspreid, hoe minder er uiteindelijk per woord overblijft. Je slagkracht per zoekwoord is dus ook veel minder.
Wil je dus weten op hoeveel zoekwoorden jij je moet richten? Dan is het antwoord vrij simpel: niet al te veel! Dan heb je per zoekwoord tenminste veel slagkracht. We zullen het even toelichten aan de hand van een voorbeeld.
Plek #15 koop je niks voor
Stel, je wilt gevonden worden op het zoekwoord ‘Tuinstoelen’. Elke maand zoeken honderden Nederlanders op dit woord. Als jij zoekmachine optimalisatie gaat toepassen, dan zal je gaan stijgen. Na verloop van tijd zal je de top 20 binnenkomen. Plek #15 bijvoorbeeld.
Echter gaat dit je geen bezoekers opleveren. Zeg nou zelf, hoe vaak klik jij nou op plek #15 als je op zoek bent naar een product/dienst? De meeste mensen komen eigenlijk niet heel veel verder van de top 3-posities. Als jij dus met heel veel woorden ergens tussen de 10-20 staat heb je er veel moeite voor gedaan, maar gaat het je amper wat opleveren.
Ga voor die top 3-posities
Je kunt dus beter met slechts enkele zoekwoorden doorstoten naar die top 3-posities dan dat je met veel zoekwoorden tussen de 10-20 hangt. Met die top 3-posities haal je wel veel bezoekers binnen en dat zal je dus uiteindelijk ook een stúk meer gaan opleveren.
Focus je je toch op te veel zoekwoorden dan zal je lang niet het optimale uit je zoekmachine optimalisatie halen. Besteed veel aandacht aan minder zoekwoorden: alleen dan heb je echt wat aan SEO. Of je nou zelf aan de slag gaat met SEO of een professioneel bureau inschakelt, doe het goed of doe het niet! Anders is het alleen maar zonde van je tijd, geld en moeite.
Heb je hulp nodig met zoekmachine optimalisatie of bij het bepalen van de voor jou interessante zoekwoorden? Wij helpen je daar maar al te graag mee! Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Geplaatst in: