Het vakgebied van zoekmachine-optimalisatie verandert continu. Wat vorig jaar nog een goede techniek was om extra bezoekers naar een site te trekken, kan je nu zelfs een penalty opleveren. Het is dus cruciaal om de ontwikkelingen op de voet te volgen. In deze serie artikelen delen we kennis over do’s en don’ts over zoekmachine-optimalisatie. Het eerste artikel gaat in op het herpubliceren van content op andere grote sites met hoge autoriteit.
Het klinkt als een goede deal wanneer een grote site met autoriteit je content herpubliceert. Je vergroot je bereik en krijgt een mooie backlink. Dit levert je doorgaans extra bezoekers op en misschien zelfs extra verkoop. Maar er is toch een probleem met deze aanpak.
SEO probleem: duplicate content
Door content opnieuw te publiceren op een andere site creëer je duplicate content en daar houdt Google niet van. Oók als deze site met autoriteit je netjes een backlink geeft heb je een probleem. Google zal namelijk die andere site altijd boven de jouwe plaatsen in de zoekmachineresultaten door zijn autoriteit.
Maar dat is misschien niet eens je grootste probleem. Met duplicate content loop je namelijk ook het risico om een Google Panda penalty te krijgen. Hierdoor zakt je site drastisch in de Google resultaten, en er zijn zelfs sites die (tijdelijk) helemaal niet meer worden weergegeven. Je snapt al dat je bezoekersaantallen en verkoop hierdoor flink afnemen. Iets was sommige bedrijven zelfs de kop kan kosten. Seo kan dus ook negatief uitpakken.
» Ja, ik wil graag een gratis SEO-analyse laten doen!
Oplossing tegen duplicate content
Ondanks de nadelen van het herpubliceren van content bieden sites met autoriteit ook kansen. Je moet alleen opletten dat je het op de goede manier aanpakt. Hieronder vind je twee oplossingen voor het duplicate content probleem.
- Je hebt een canonical tag nodig die terugverwijst naar jouw url. Dit is de enige manier waarmee je voorkomt dat je een penalty aan je broek krijgt van Google.
- Laat je content niet letterlijk herpubliceren, maar herschrijf het artikel. De boodschap blijft hetzelfde maar je verwoord het net anders. Logischerwijs is er dan geen sprake meer van duplicate content. De tekst op je eigen site afwijkt namelijk af van het stuk op de site met autoriteit.
Wil jij geen duplicate content op je website? Klik hier!
Kansen en bedreigingen
Je content publiceren op andere sites met autoriteit biedt zowel bedreigingen als kansen. Wil jij voorkomen dat je een Google penalty oploopt en uit de zoekresultaten wordt gegooid? Laat je SEO uitbesteden door ons ervaren SEO bedrijf! Wij hebben de juiste kennis en ervaring. Alleen dan weet je zeker dan zoekmachine-optimalisatie een positief effect zal hebben voor je website of webshop.
Tags:
google ranking hoog in google SEO seo optimalisatie SEO teksten seo tips zoekmachine expert zoekmachine optimalisatieGeplaatst in: