Het negeren van sociale media is niet langer een optie. De ontwikkelingen gaan razendsnel en in Nederland gebruiken miljoenen mensen sociale media. Bedrijven moeten hierop inspelen voordat ze de boot missen. Veel bedrijven hebben dit door en maken daarom bedrijfsaccounts aan op verschillende sociale media platforms zoals Twitter, Facebook en Linkedin. Helaas blijft het hier vaak bij. Niet omdat bedrijven niet willen, maar omdat bedrijven niet goed weten hoe ze sociale media succesvol in moeten zetten. Daarom geven we in dit artikel vijf korte tips hoe bedrijven sociale media effectiever in kunnen zetten.
1. Stel een sociale media strategie vast
Met een goede strategie ben je succesvoller in de sociale media. Stel van te voren vast wie je doelgroep is, hoe je de doelgroep wilt bereiken en hoe je je bedrijf wilt positioneren. Sociale media moet onderdeel zijn van je marketing strategie die bijdraagt aan een hoger doel: bedrijfsdoelstellingen behalen.
2. Sociale media is geen doel maar een middel
Het gebruiken van sociale media is geen doel op zich. Sociale media zijn een marketing middel, net zoals radio, zoekmachine marketing, tv reclames en advertenties. Start niet met sociale media omdat je concurrenten dit ook doen, maar start enkel wanneer dit past in je marketingstrategie, bedrijfsvisie en wanneer je doelgroep op sociale media te vinden zijn.
3. Monitor en ga het gesprek aan
Er zijn talrijke programma’s waarmee je eenvoudig in de gaten kunt houden wat er op verschillende sociale media over je bedrijf wordt gezegd. Gebruik deze feedback om je dienst/product/bedrijf te verbeteren. En ga ook een stap verder: ga het gesprek aan. Klaagt iemand over je bedrijf, dienst of product op sociale media? Reageer hier op en probeer het probleem zo goed mogelijk op te lossen.
4. Sociale media acties
Geef mensen een reden waarom ze je bedrijf moeten volgen via sociale media. Dit kun je onder andere bereiken door sociale media acties voor je followers/vrienden: geef korting, geef een product gratis weg of doe een REtweet actie. Hierdoor geef je mensen een reden om regelmatig je bedrijf te bezoeken op de sociale media.
5. Meet effecten
Meet de resultaten van je sociale media inspanningen. Hoe vaak is een bericht geREtweet? Hoe vaak is er vanaf Twitter/Facebook/etc doorgeklikt naar je bedrijfswebsite? Hoe vaak leidt sociale media tot een conversie of offerte aanvraag? Etc.
Met behulp van bovenstaande vijf tips kunnen bedrijven hun sociale media succesvoller inzetten. Heeft u hulp nodig om deze tips specifiek op uw bedrijf toe te passen? Dan kunt u altijd contact opnemen.
>>Forresult internet marketing
Geplaatst in: