De ‘macht van de massa’. Zo verwoordt de beroemde psycholoog Robert Cialdini het verschijnsel dat mensen geneigd zijn te doen wat veel anderen ook doen. Ongemerkt houden mensen elkaar in de gaten en stemmen ze hun gedrag en beslissingen af op wat de rest ook doet. Kijkt een grote groep naar één bepaald punt? Of fluistert iedereen in een kamer waar je binnenstapt? Dan is de kans erg groot dat jij dat ook gaat doen. We zetten 4 tips op een rij hoe je deze kennis kunt toepassen op jouw website of webshop.
1. Reviews
Reviews zijn een krachtige manier om mensen te overtuigen een product bij je te kopen. Dit zijn ervaringen van klanten, die vertellen hoe ze jouw product waarderen. Het faken van reviews is uit den boze. De meeste lezers hebben dit door. Het kan lastig zijn om reviews te verzamelen, maar wees niet bang om proactief te werk te gaan. Benader je klanten en vraag of ze hun ervaringen willen delen!
2. Deze mensen kochten het óók
Omdat beslissingen nemen moeilijk is willen mensen onbewust graag geholpen worden in dit proces. Hoe vaker een product of een dienst is afgenomen, hoe groter het vertrouwen wordt van anderen die dit nog willen gaan doen. Neem bijvoorbeeld de website van Letselschadebureaus: ‘Test uw kans op smartengeld – al ruim 1000 keer duidelijkheid verstrekt’. Een simpele manier om aan te geven dat al 1000 anderen de test hebben gedaan, dus waarom zou jij dat niet doen? Maak daarom lijstjes van je bestverkochte producten en zorg ervoor dat klanten deze zien. Zo’n lijstje zal je klanten niet alleen op ideeën brengen, maar ook zorgen dat ze het gevoel krijgen dat het product wel erg goed moet zijn als anderen er óók voor kiezen. Bol.com gebruikt deze technieken ook. Je krijgt altijd een lijstje met suggesties in beeld, begeleid met bijvoorbeeld de tekst: ‘anderen bekeken ook’ of ‘bestverkochte producten’.
3. Laat je klanten zien
Het kan erg krachtig werken als klanten de mogelijkheid hebben elkaar te zien. Wehkamp pakte dit destijds onverwachts succesvol aan door haar ‘Spot the Shopper’-actie. Klanten konden via een applicatie real time zien wie, wat kocht en waar deze persoon zich bevond. Tegenwoordig kan je hetzelfde effect bereiken door klanten online te laten inchecken op de locatie van je organisatie. Facebook houdt voor bedrijfspagina’s bij hoeveel mensen eerder hebben ingecheckt. Een mooie manier om te laten zien dat het bij jou één en al booming business is.
4. Go viral!
Via sociale media is het steeds makkelijker om allerlei groepen aan elkaar te koppelen. Zo kan je er als organisatie voor kiezen een community te creëren met je klanten en medewerkers. Wil je een nieuw product delen? Of heb je groot nieuws? Deel dit online via Facebook, Twitter en Google+ en zorg ervoor dat zij het ook delen. Hoe meer het gedeeld wordt, hoe meer waarde het krijgt door de sociale bewijskracht!
Wil je meer tips lezen over hoe je anderen kunt overtuigen van je product? Lees dan ook eens:
Laat zien hoe succesvol u bent! Tips voor een doeltreffende aanpak
Tags:
cialdini consumentengedrag consumentenpsychologie conversie conversie tips conversie verbeterenGeplaatst in: