Spam is de algemeen bekende term voor ongevraagde en ook ongewenste commercieel verstuurde e-mail. Wat is spam nu eigenlijk? Hoe kunt u het als bedrijf vermijden?
Bij spammen gaat het om het sturen van ongewenste mail. Mensen zien over het algemeen het volgende als spam:
- Ongevraagde advertenties via e-mail (ook al is het niet naar meerdere mensen verstuurd);
Ongevraagde massa e-mailing (al dan niet commercieel) - Buiten-de-context e-mailing (ook al is er aangemeld bij een bepaalde lijst, sommige e-mails worden toch als buiten de context, dus als spam, gezien);
- Het gebruiken van een e-mail lijst, nieuwsgroep of forum op een verkeerde manier qua aantallen en volume (bijvoorbeeld: het dagelijks versturen van een grote e-mail)
- Het toevoegen van iemand aan een e-mail lijst die geen toestemming heeft gegeven, en het “opt-out” vragen aan de geadresseerde (men hoeft niets met de mailing te doen, maar heeft de mogelijkheid aan te geven de mailing niet meer te willen ontvangen).
E-mailmarketing: opt-out is spam
Wanneer mail wordt verstuurd via de “opt-out” manier dan is het ook spam. Je krijgt dan ongevraagd mail, maar kan je er wel voor uitschrijven. Er zijn drie belangrijke redenen waarom dit ook als spam wordt gezien:
- Veel mensen hebben het idee dat als ze zich afmelden voor de mailing, de spam-verstuurder deze uitschrijfformulieren alleen gebruiken als signaal dat de mailing wordt gelezen en daardoor nog meer spam zal versturen;
- Sommige ontvangers hebben veel e-mail adressen onder verschillende domeinnamen, en weten niet op welke e-mail lijsten ze ongewild terecht zijn gekomen;
- Het is oneerlijk naar de ontvanger om tijd door te brengen met het zichzelf verwijderen van e-mail lijsten waar ze niet eens op wilden staan.
E-mailmarketing is geen spam
Er is een groot verschil tussen emailmarketing en spammen. Bij emailmarketing gebeurt alles mét de toestemmen van de ontvanger. U hoeft daarom niet bang te zijn om emailmarketing toe te passen. Alles gaan bij emailmarketing volgens de regels!
Het draait uiteindelijk allemaal om reputatie. Bent u van plan iemand toe te voegen aan uw e-mail lijst, die zichzelf (nog) niet heeft aangemeld? Vraag dan eerst om toestemming, met een nette individuele e-mail. De meeste personen waar u een zakelijke relatie mee onderhoudt zullen toestemmen als u ze iets van hun interesse aanbiedt. Als de niet reageren of weigeren laat het daarbij. Laat dan uw reputatie intact en voeg ze niet toe aan uw e-mail lijst.
Wilt u meer weten over e-mail marketing?
Of wilt u graag grote aantallen e-mails verzenden naar uw klanten? Neemt u dan eens een kijkje op de website van Forresult. Dit bedrijf heeft al jarenlang ervaring met internet marketing, waaronder e-mail marketing in het bijzonder.
Geplaatst in: