Schrijf je regelmatig (internet)teksten voor bedrijven? Dan weet je dat het best lastig kan zijn om de structuur van je tekst te bepalen. Helemaal als je zelf niet veel af weet van het onderwerp waar je over schrijft. Gelukkig is er een handige methode die jou helpt structuur aan te brengen in je tekst: de zogenoemde vraag-antwoordmethode. In dit blog leg ik uit hoe jij met deze (verbluffend eenvoudige) techniek in een handomdraai een goede, samenhangende tekst schrijft.
Stap 1: basisinformatie verzamelen
Stel, we willen een tekst schrijven voor een brochure over zoekmachine-optimalisatie van Forresult. De eerste stap bestaat uit het bepalen van het onderwerp van de tekst (hierboven genoemd), het beschrijven van de doelgroep (potentiële klanten van Forresult) en het vaststellen van het doel of de doelen van de tekst (informeren, maar vooral: overhalen om diensten van Forresult af te nemen).
Stap 2: vragen bedenken
Nu kunnen we aan de slag om alle ideeën en informatie over het onderwerp goed op papier te krijgen. Bij de vraag-antwoordmethode noteer je op papier alle vragen die je zou stellen als je lezer zou zijn van jouw tekst. Bij onze brochure over onze SEO-diensten zijn bijvoorbeeld de volgende vragen belangrijk:
- Wat is SEO precies?
- Wat levert SEO mij op?
- Hoe gaat Forresult te werk bij zoekmachine-optimalisatie?
- Waarom kiezen voor SEO van Forresult, en niet van een ander bedrijf?
- Hoeveel kost SEO mij?
Stap 3: antwoorden noteren
Vervolgens geven we beknopt antwoord op de vragen die we hebben genoteerd. We schrijven de antwoorden in trefwoorden of korte zinnen op: het gaat in deze stap om creatie en selectie, niet om een strakke formulering. Misschien levert de beantwoording van een vraag een nieuwe vraag op. Bijvoorbeeld: SEO levert een hogere positie in de normale (onbetaalde) zoekresultaten op. Een subvraag is: wat is het verschil tussen zoekmachine-optimalisatie en Adwords?
Stap 4: volgorde bepalen
Hierna hoeven we nog maar één ding te doen. We zetten cijfers bij de vragen en antwoorden in de volgorde waarin we vinden dat ze in de tekst moeten komen te staan. Zo kunnen we in de inleiding van onze brochuretekst de voordelen van SEO noemen. Vervolgens gaan we in op wat SEO precies inhoudt, wat onze werkwijze is en wat de SEO-diensten van Forresult onderscheidt van die van andere bureaus. De kosten komen aan de eind van de tekst aan bod.
Je hebt nu een structuur die je gaat gebruiken bij het uitschrijven van de tekst. Bij het schrijven houd je je aan de volgorde die je op kladpapier hebt ontworpen. Door dit papier bij de hand te houden, heb je direct al een aantal woorden en zinnen die je kunt gebruiken.
De vraag-antwoordmethode kan je helpen snel en eenvoudig de indeling en structuur van je tekst te bepalen. Bedenk wel dat de vragen die je lezers zullen hebben sterk afhankelijk zijn van het doel van je tekst. Zo horen bij een puur informatieve tekst andere vragen dan bij een tekst die tot doel heeft om mensen te overtuigen of over te halen.
Wil jij goed vindbare teksten voor je website? Neem dan contact met ons op!
Geplaatst in: