Er zijn bepaalde psychologische grenzen waar je graag onder wilt blijven. Op je 50e verjaardag voel je je anders dan de dag ervoor, terwijl er feitelijk nauwelijks iets is veranderd. Sterker nog, je begint dan aan je 51e levensjaar, dus eigenlijk was je al een jaar 50. Toch klinkt en voelt het anders, want je bent over een psychologische grens gegaan. Dit principe werkt niet alleen bij leeftijd, maar ook voor prijzen van producten en diensten. Het zijn de afgeronde bedragen die een negatief effect hebben op consumenten. Hoe zit dit precies en hoe kun je dit het beste voorkomen?
Je kunt 300 gram biefstuk kopen voor €5,99 en je koopt een shirtje bij de H&M voor €9,90. Een nieuwe website laat je ontwikkelen voor €7.790,- en een nieuwe Volkswagen Passat rijd je vanaf €27.990,-. Deze prijzen hebben één overeenkomst. Ze blijven net onder een psychologische grens. Voor een shirt van de H&M betaal je €9,90 in plaats van €10,-. Hoewel het verschil slechts 10 cent is, blijft de H&M met een bedrag van €9,90 net onder de afgeronde psychologische prijs van €10,-. Hierdoor heb je het gevoel dat je een goedkoop shirtje hebt gekocht, terwijl je dit gevoel niet zou hebben als het shirt 10 cent duurder was geweest. Waarom is het gevoel wat we erbij hebben dan zo anders?
Als we iets willen verkopen maken we de prijzen graag optisch aantrekkelijk. Hierdoor maken we van een “prijs” een “prijsje”. Afgeronde bedragen laten een product of dienst duurder lijken. Daarnaast komt er nog iets bij. Het vragen van een afgerond bedrag kan de indruk wekken dat je niet heel zorgvuldig hebt gecalculeerd wat de dienst of het product moet kosten. Het lijkt er op dat je zomaar een prijs vraagt. Wanneer je een offerte ontvangt voor het ontwikkelen van een website waarop het bedrag €8.000,- staat voelt dit eerder als natte vinger werk dan wanneer er €7.990,- staat. Het gaat slechts om een tientje, maar je zult gegarandeerd een beter gevoel hebben bij de offerte van €7.990,-.
Rond je prijzen dus niet af op ronde bedragen. Je wekt daardoor de indruk dat je producten en diensten niet nauwkeurig en scherp zijn geprijsd.
Tags:
consumentengedrag consumentenpsychologie conversie conversie tips conversie verbeteren conversie webshop conversie website conversie webwinkel marketing psychologieGeplaatst in: