Zijn de formulieren op jouw site klantvriendelijk genoeg? Natuurlijk, zal je denken. Een formulier hoort toch gewoon te bestaan uit een aantal invulvelden met daaronder een verstuurknop? In principe klopt dat. Maar veel mensen vergeten de belangrijke functie die formulieren op een site hebben: zij vormen vaak de sleutel tot conversie! Het kan dus geen kwaad er eens kritisch naar te kijken. Met onze vernieuwende tips maak je jouw online formulieren onweerstaanbaar voor je bezoekers!
De kans is groot dat klanten op jouw site één of meerdere formulieren kunnen invullen. Met formulieren stel je bezoekers van je site bijvoorbeeld in staat contact met je op te nemen, zich in te schrijven voor een nieuwsbrief, een offerte aan te vragen of een koop af te sluiten. Het is dus belangrijk dat het invullen van een formulier voor je klanten zo soepel mogelijk verloopt. Hoe je hiervoor zorgt, lees je hieronder.
Noem het geen ‘formulier’
Mensen hebben vervelende associaties bij formulieren. Geen wonder als je bijvoorbeeld aan het formulier voor de belastingaangifte denkt. Het invullen van formulieren is vaak een lange en ingewikkelde klus. Wees daarom slim en noem een formulier op je site geen formulier. Geef het formulier liever de naam van de taak die de bezoeker ermee kan vervullen, zoals ‘aanmelden workshop’ en ‘inschrijven studiejaar 2012/2013’. Hiermee motiveer je mensen ook veel meer, want zij weten zo precies waarvoor ze het formulier invullen.
De klant heeft altijd gelijk
Als er iets mis gaat bij het invullen van het formulier (er is bijvoorbeeld een veld niet ingevuld), geef dan nooit de klant de schuld. Je klant wil het liefst zo snel mogelijk klaar zijn met invullen, en een foutmelding veroorzaakt bij hem daarom een soort crisissituatie. Niemand wil op een crisismoment graag worden afgeblaft of een robotachtige opmerking naar zijn hoofd krijgen, zoals “naam niet ingevuld”. Zorg dus voor een menselijke, geduldige toon bij foutmeldingen. Dit maakt de kans kleiner dat je klant tijdens het invullen van het formulier afhaakt.
Laat het aantal stappen zien
Mensen vinden het invullen van formulieren op internet vervelend, omdat zij vaak niet weten wanneer ze klaar zijn met invullen. Doe je bezoeker daarom een plezier en geef duidelijk aan uit hoeveel stappen je formulier bestaat. Laat bij een langer formulier ook telkens zien bij welke stap de bezoeker zich bevindt.
Geef de betaalmogelijkheden duidelijk aan
Als je klanten met het formulier een koop kunnen afsluiten, vermeld dan direct aan het begin de betaalmogelijkheden. Niets zo vervelend voor een klant als wanneer hij een heel formulier heeft ingevuld en vervolgens blijkt dat hij niet op de door hem gewenste manier kan betalen. Vaak haakt een klant in zo’n geval af.
Het invullen van formulieren is nooit echt leuk. Maar door op bovenstaande punten te letten, maak je deze taak wel een stuk eenvoudiger en aangenamer voor je klanten. En daarmee help je ook je conversie weer een handje!
Tags:
consumentengedrag consumentenpsychologie conversie conversie tips conversie verbeteren conversie webshop conversie website conversie webwinkel marketing psychologieGeplaatst in: