Het sociale netwerk Pinterest wint steeds meer aan populariteit in Nederland. Ook voor bedrijven biedt dit visuele online prikbord veel kansen. Zo kan Pinterest je helpen om de verkoop via je webshop een impuls te geven. Hoe? In dit blog leggen we je uit hoe je handig gebruik maakt van Pinterest om klanten naar je webshop te lokken.
Pinterest in het kort
Pinterest is een visueel netwerk dat gebruikers in staat stelt om hun favoriete foto’s en afbeeldingen te delen met anderen. Dit delen ( ‘pinnen’) vindt plaats via zogenoemde prikborden, een soort online fotoalbums. Net als op Twitter kun je andere pinners volgen, maar je kunt ook prikborden van anderen volgen. Daarnaast kun je opmerkingen achterlaten, afbeeldingen re-pinnen, en liken. Iedereen kan eenvoudig (en gratis!) een Pinterest-profiel aanmaken om zo zijn eigen fotoverzamelingen met anderen te delen.
Inspiratiebron voor consumenten
Uit onderzoek door Bizrate Insights blijkt dat Pinterest steeds vaker wordt gebruikt om inspiratie voor aankopen op te doen. Mensen die op zoek zijn naar (informatie over) bepaalde producten, raadplegen hiervoor dus de afbeeldingen van andere gebruikers op Pinterest. Hier ligt een gouden kans voor jou als online verkoper!
Pinterest voor webshops
Met Pinterest kun jij als webshopeigenaar optimaal aansluiten bij de informatiebehoefte die klanten hebben bij de aanschaf van nieuwe producten. Tegelijkertijd creëer je hiermee relevante links én meer verkeer naar je webshop! Hoog tijd om een Pinterest-pagina aan te maken dus. Hierbij ga je als volgt te werk: bedenk verschillende thema’s rondom je producten of services die voor potentiële klanten interessant kunnen zijn, en maak voor elk thema een apart prikbord aan. Op dit prikbord plaats je foto’s en afbeeldingen die bij het thema horen.
Heb je bijvoorbeeld een webshop in meubels? Dan kun je prikborden maken voor het meubilair in verschillende ruimtes (woonkamer, slaapkamer etc.), om maar een voorbeeld te noemen. Op deze prikborden pin je foto’s van jouw meubels. Je kunt deze zelf maken, maar je kunt natuurlijk ook klanten vragen om foto’s te maken van jouw meubels in hun interieur, en deze naar je te sturen. Natuurlijk link je de foto’s naar de pagina’s van jouw site waar mensen de betreffende producten kunnen vinden.
Ook als je geen online bedrijf hebt, kun je Pinterest gebruiken om potentiële klanten attent te maken op je producten of diensten. Houd bij het plaatsen van foto’s en afbeeldingen wel altijd je klant in het achterhoofd: welke meerwaarde bieden je producten voor hem? En hoe communiceer je dit zo duidelijk mogelijk op een visuele manier?
Tags:
WebshopGeplaatst in: