Als consument worden we regelmatig met effectieve verkooptechnieken geconfronteerd zonder dat we het door hebben. Eén van deze technieken is de ‘voel-je-niet-verplicht’-techniek. Hoe deze techniek werkt en hoe je de techniek kan inzetten leer je hier binnen 1 minuut.
De ‘voel-je-niet-verplicht’-techniek wordt doorgaans ingezet in winkels. Stel je voor. Je staat in een elektronicazaak en je hebt net besloten dat je een stofzuiger van het type X gaat kopen. De prijs-kwaliteit verhouding is uitstekend en dit blijkt ook uit positieve recensies die je online hebt gelezen over deze stofzuiger. Na dat je deal hebt rondgemaakt met de verkoper vraagt hij je: ´Wilt u ook nog een kruimeldief voor de kleine schoonmaak klusjes?’ Dit doet de verkoper heel handig, want als je een klant dit vraagt die net een stofzuiger heeft gekocht van €139,-, dan lijkt een kruimeldief van €19,95 een koopje. Als de verkoper daarnaast de zin toevoegt: ‘maar voel je niet verplicht’, dan is zijn kans op succes nóg groter.
Nu je hebt geleerd hoe de ‘voel-je-niet-verplicht’-techniek werkt kun je voorkomen dat je zélf in deze verkoop truc trapt. Natuurlijk kun je de techniek ook gaan toepassen.
Tags:
consumentengedrag consumentenpsychologie conversie conversie tips conversie verbeteren conversie webshop conversie website conversie webwinkel marketing psychologieGeplaatst in: