Misschien ken je deze frustratie wel. Je hebt een nieuw product en deze wil je onder de aandacht brengen bij je volgers. Op Facebook zou je de link naar dit artikel gewoon in je beschrijving zetten, maar op Instagram kan je helaas niet klikken op de links in de beschrijving. In dit blog bericht vertellen we je wat Instagram shopping is en waarom dit onmisbaar is voor je webshop.
Wat is Instagram shopping?
Instagram shopping is een functie binnen Instagram die het voor jou als webshop mogelijk maakt om in je post een product te taggen.
Zoals we eerder aangaven, kan je in je tekst van je post geen link plaatsen. Het kan wel, alleen jouw volger kan er niet op klikken. Je wilt natuurlijk dat wanneer iemand geïnteresseerd is in het product die je zojuist plaatste, dat je volger zo snel mogelijk naar het desbetreffende product gaat. Dit kan wanneer je gebruik maakt van Instagram shopping.
Hoe werkt Instagram shopping?
Instagram shopping werkt eigenlijk heel simpel. Wanneer je deze functie op je profiel hebt staan, krijg je bij het plaatsen van een post een extra optie. Waar je normaliter in een foto een ander account kon taggen, kan je hier nu ook kiezen voor de shopping functie. Je hebt de mogelijkheid om 5 artikelen te taggen per foto. Plaats je meerdere foto’s in 1 post? Dan kan je per foto 5 producten uit jouw webshop taggen. Handig voor wanneer je bijvoorbeeld een flat-lay van je producten deelt.
Wist je dat je ook producten kan taggen in je stories? Je hebt in je stories de mogelijkheid om 1 product te taggen per storie. Ideaal wanneer je je beseft dat Instagram stories een hoger bereik hebben.
Hoe krijg ik de shopping functie van Instagram?
Hoewel de naam het doet vermoeden dat je voor Instagram shopping alleen Instagram nodig hebt, heb je helaas ook nog Facebook nodig om voor deze functie in aanraking te komen.
Je begint dan ook eerst met het aanmaken van een Facebook shop waar je al je producten in plaatst. Let wel op bij een aantal webwinkel softwares is het mogelijk om een automatische koppeling te maken, zodat je niet alle producten handmatig hoeft toe te voegen aan je Facebook shop. Dit scheelt je een hoop tijd, vooral wanneer je veel producten in je shop hebt staan.
Wanneer je alle stappen gevolgd hebt voor het vullen van je Facebook shop, dan zijn er een aantal voorwaarden waar je rekening mee moet houden:
- Je hebt minimaal 9 producten in je Facebook shop staan
- Je hebt een business profiel op Instagram.
- Je Facebook en Instagram profiel zijn aan elkaar gekoppeld
- Je hebt je logo als profiel foto.
Er zijn complete stappenplannen online beschikbaar die je kunt volgen om je Instagram shopping voor je webshop in te stellen.
Instagram shopping afgekeurd
Wanneer je alle instellingen goed hebt staan, is het een kwestie van afwachten tot je account goedgekeurd wordt. Helaas gebeurt het in de praktijk ook wel eens dat je shopping account afgekeurd wordt. Het is soms een beetje lastig om te bepalen wat daar de reden voor is. Controleer voor jezelf daarom eerst of je aan de eerder genoemde voorwaarde voldoet en vraag vervolgens een herkeuring aan.
Hou er overigens wel rekening mee dat Instagram shopping niet toegestaan is voor diensten of wanneer je deels diensten aanbiedt. Facebook heeft als voorwaarde dat je echt een webshop bent, voor je gebruik mag maken van deze functie.
Nog niet overtuigt van het voordeel van Instagram shopping? Wanneer je geen gebruik maakt van deze functie, is het natuurlijk altijd nog mogelijk dat je bezoeker naar je Instagram profiel gaat en vervolgens via de link in je bio naar je webshop gaat. Echter in de praktijk zie je dat de consument sneller afhaakt wanneer ze meerdere stappen moeten maken.
Op je webshop moeten ze vervolgens ook nog eens opzoek naar dit product, te veel mogelijkheid tot afhaken in het koopproces. Met Instagram shopping krijg je jouw volger direct op de pagina van het product en scheelt het meerdere afhaak momenten. Een mooie manier om meer verkopen van uit Instagram te genereren.
Geplaatst in: