De algoritmes van zoekmachines analyseren allerlei factoren om de waarde van je webshop of website te bepalen. Ook de backlinks naar jouw platform spelen een belangrijke rol. Aan de hand van de linkverwijzingen naar jouw domein, kan namelijk eenvoudig bepaalt worden hoeveel autoriteit je platform heeft.
Krijg je meerdere linkverwijzingen vanaf websites van hoge waarde? Dan lijkt het erop dat ook jouw website of webshop van toegevoegde waarde is, en dus zul je beter scoren. Linkbuilding is dan ook een belangrijke SEO-techniek. Linkbuilding is het creëren van nieuwe backlinks naar jouw domein. Belangrijk is dat de backlinks op de juiste websites geplaatst worden en ook de juiste link anchors hebben.
Wil jij jouw linkbuilding naar een hoger niveau tillen? Of wil je een goede start maken? Hieronder lees je 7 praktische tips die je kunnen helpen.
Tip 1: Selecteer websites op basis van relevantie
Als je backlinks laat plaatsen, is het verstandig om websites op basis van relevantie te selecteren. Een backlink naar een schoenenwinkel vanaf de website van een loodgieter is allesbehalve logisch. Komt het merendeel van de backlinks naar jouw domein vanaf websites die totaal niet relevant zijn? Dan kan dit ertoe leiden dat je juist minder goed vindbaar wordt voor jouw doelgroep. Backlinks vanaf relevante websites hebben bovendien meer effect.
Tip 2: Voorkom en verwijder spamlinks
De algoritmes van zoekmachines worden steeds slimmer in het herkennen van spam. Worden jouw backlinks vooral geplaatst op websites die al volstaan met vele links en/of content van lage kwaliteit? Of worden de linkverwijzingen vooral in de reacties van blogs geplaatst? Dan herkennen de algoritmes van zoekmachines als die van Google dit al snel als spam. Je loopt hierdoor risico op een Google Penalty, waardoor je juist minder goed vindbaar wordt. Maak daarom geen gebruik van dergelijke achterhaalde technieken.
De Disavow Tool van Google
Zijn er links van lage kwaliteit die je graag laat verwijderen? Benader dan in eerste instantie de mensen achter de websites in kwestie en vraag hen om de backlinks te verwijderen. Indien dit niet werkt, hebben de meeste zoekmachines een tool waarmee je ervoor kunt zorgen dat de algoritmes deze websites negeren. De Disavow Tool is bijvoorbeeld een onderdeel van de Google Webmaster Tools. Met deze tool kun je een simpel tekstbestand uploaden waarin je aangeeft welke websites het algoritme van Google moet negeren bij het beoordelen van jouw domein.
Tip 3: Gebruik verschillende soorten linkverwijzingen
Google vindt het belangrijk dat websites op een organische manier groeien. Het bedrijf is dan ook tegen het kopen van backlinks. Daarom is het belangrijk dat jouw linkprofiel zo natuurlijk mogelijk overkomt. Een natuurlijk linkprofiel bestaat niet uitsluitend uit startpagina links of uit blog links. Belangrijk is dat je verschillende soorten backlinks laat plaatsen. Niet iedere website hoeft 100% relevant te zijn, een natuurlijk linkprofiel is immers ook niet perfect.
Het is dus niet verkeerd om een aantal minder-kwalitatieve backlinks te hebben, zolang je de verhoudingen maar natuurlijk houdt. Om deze reden is het ook aan te raden om een aantal no-follow links te plaatsen. Deze backlinks hebben geen invloed maar je ranking, maar een natuurlijk linkprofiel zal altijd gedeeltelijk uit no-follow links bestaan.
De meeste social media kanalen plaatsen uitsluitend no-follow links. Social media is dus een goede manier om aan dit type backlinks te komen. Bovendien zijn social media kanalen ook zeer geschikt om jouw online platform mee te promoten.
Tip 4: Gebruik competities voor natuurlijke backlinks
Om natuurlijke backlinks naar je domein te creëren, kun je een competitie organiseren. Bedenk een leuke wedstrijd en neem een aantal relevante websites of webshops. Vervolgens bied je bezoekers de mogelijkheid om te stemmen. Het platform met de meeste stemmen verdient een leuke beloning. In veel gevallen zullen webmasters een backlink op hun website plaatsen en hun eigen bezoekers aansporen om op hun platform te stemmen.
Op deze manier ontstaan er natuurlijke en relevante backlinks naar jouw domein. Bovendien gaat het ook om natuurlijke backlinks, waardoor je geen risico loopt op een Google Penalty. Je kunt deze techniek in verschillende vormen toepassen. Wél is het belangrijk dat je websites of webshops kiest waarvoor de competitie en beloning interessant zijn. Als jouw autoriteit nog vrij laag is, is het waarschijnlijk te hoog gegrepen om deze techniek op internationale bedrijven toe te passen.
Tip 5: Wees enigszins consistent met het plaatsen van backlinks
Bij het plaatsen van backlinks is het belangrijk dat je enigszins consistent bent. Het is gek als er de ene maand tientallen backlinks naar je platform geplaatst worden, terwijl je andere maanden helemaal geen linkverwijzingen krijgt. Het is beter om het aantal linkverwijzingen langzaam op te bouwen en iedere maand iets meer linkverwijzingen te plaatsen dan de maanden ervoor.
Het kan onder andere om deze reden soms een goed idee zijn om de linkbuilding (gedeeltelijk) uit te besteden aan een SEO expert. Een specialist beschikt niet alleen over voldoende ervaring en kennis, maar ook over een breed netwerk. Hierdoor is het voor een specialist gemakkelijker om een backlink naar jouw pagina te plaatsen.
Tip 6: Kies voor de juiste anchor tekst
Als je een backlink plaatst, zet je meestal niet simpelweg een volledige URL op de pagina in kwestie. Door de link een anchor tekst te geven houd je de pagina overzichtelijk. Bovendien kun je bezoekers door middel van de anchor tekst laten zien waar de pagina waarnaar verwezen wordt, over gaat. Ook voor SEO is de anchor tekst van toegevoegde waarde.
Doordat de anchor tekst vaak letterlijk zegt waar de pagina over gaat, kunnen de zoekmachines het onderwerp van je domein eenvoudig bepalen. Wordt er vaker met een bepaalde anchor tekst naar jouw domein gelinkt, dan wordt je op relevante zoektermen ook eerder gevonden. Het is dus belangrijk dat de anchor tekst relevant is aan de zoektermen waarop jij gevonden wilt worden.
Zorg echter ook voor voldoende variatie in de anchor teksten, in een natuurlijk zoekprofiel zullen de anchor teksten nooit allemaal overeenkomen. Kies dus verschillende zoektermen en variaties hierop om als anchor tekst te gebruiken.
Tip 7: Linkbuilding gaat samen met content van hoge kwaliteit
De meeste mensen die zich in SEO verdiept hebben, weten wel hoe belangrijk content voor een online platform kan zijn. Behalve de content op je eigen online platform, is het ook belangrijk dat content die je op andere websites plaatst, kwalitatief goed is.
Plaats je een gastblog op een externe website om een backlink te kunnen creëren? Zorg er dan voor dat dit gastblog kwalitatief en interessant om te lezen is. Op deze manier is het blog waardevoller voor de zoekmachines, maar ook voor lezers. Onder deze lezers kunnen zich immers potentiële klanten bevinden.
Tags:
linkbuildingGeplaatst in: