Er zijn legio aan webshops. De een is een doorslaand succes, de ander niet. Veel webshop eigenaren stellen zichzelf dan ook de volgende vraag: “welke factor zorgt ervoor dat je webshop een succes wordt?”. Succesvolle shops doen iets wat de niet-succesvolle nalaten. Wat dit is, zal ik voor eens en altijd verklappen aan alle webshop eigenaren!
Bij het realiseren van een succes draait het helaas niet om 1 factor. Iets wordt een succes als alle factoren optimaal zijn afgestemd. Sommige webshops steken daar meer moeite in dan anderen. Ze huren bijvoorbeeld marketeers en consumentenpsychologen in om hun website te verbeteren en zo mensen te verleiden tot een aankoop. Dat is slim!
“Maar niet alle webshop die succesvol zijn hebben dat gedaan”, hoor ik je denken. Klopt! Sommige mensen hebben gewoon veel geluk. Daar staan de factoren zonder grondige analyses reeds goed afgesteld. Dat kan komen door gevoel of toeval. Echter betekent dat niet dat je op dat gevoel of toeval moet willen vertrouwen. Ik zal uitleggen wat je beter kunt doen.
Als een bezoeker binnenkomt op een webshop krijgt deze een hoop informatie op zich af. Logo’s, kleuren, teksten, foto’s. Die vormen samen een 1e indruk op de bezoeker. Deze 1e indruk bepaalt direct of de bezoeker de site bekijkt of weg klikt. Geen goede 1e indruk betekent geen kans op verkoop.
Zo gaat het stap voor stap verder. Voor het gemak heb ik een model toegevoegd met factoren die goed moeten zijn om van een webshop een succes te maken.
Enkele belangrijke punten zijn:
- Kan de bezoeker vinden wat hij zoekt?
- Is de productinformatie volledig?
- Zijn de prijzen aantrekkelijk?
- Is het bestelproces duidelijk, qua levertijd, verzendkosten, betaling?
- Is er voldoende keuze in betaalmethodes?
- Wordt het de klant makkelijk gemaakt om te bestellen?
Zelf alle punten goed analyseren en instellen is onbegonnen werk. Gelukkig zijn daar professionals voor. Deze professionals kunnen hun kennis en ervaring met het optimaliseren van webshops ook inzetten voor uw webshop.
Dat kost geld hoor ik u denken! Dat klopt, maar het levert u uiteindelijk veel meer geld op. Webshops die bezuinigen op dergelijke expertise ‘mogen’ van hun eigenaar niet succesvol worden. Zonde! Wie geen moeite en geld wil investeren zal nooit een succes in handen krijgen.
Wilt u weten wat die professional voor u kan betekenen?
Maak een afspraak met mij of een collega, dan gaan we van uw webshop een succes maken!
Met vriendelijke groet,
Jorik Heins
CEO Forresult
Geplaatst in: